Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia 2300-NU-EZIPZ
Cele
1. Umożliwienie studentom uzyskania podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie koncepcji i metodyki edukacji zdrowotnej oraz promocji zdrowia.
2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:
− dokonywania zmian we własnym stylu życia i kształtowania zachowań zdrowotnych sprzyjających zdrowiu;
− planowania, realizacji i ewaluacji edukacji zdrowotnej w szkole oraz tworzenia szkoły promującej zdrowie.
Treści
Wykłady
I. Zdrowie i czynniki je warunkujące jako kluczowe pojęcia w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia:
- definicje, aspekty zdrowia, holistyczne podejście
- odpowiedzialność za zdrowie, dbałość o zdrowie
- biomedyczny i biopsychospołeczny model zdrowia, koncepcja salutogenezy i poczucia koherencji
- czynniki determinujące zdrowie jednostki i populacji
- prozdrowotny styl życia i zachowania zdrowotne.
II. Edukacja zdrowotna – podstawy teoretyczne i metodyczne
- definicje, koncepcje, cele, podejścia, etapy, edukacja zdrowotna w różnych okresach życia
- planowanie, koordynacja i ewaluacja w edukacji zdrowotnej
w szkole
− edukacja zdrowotna a pedagogika zdrowia i promocja zdrowia
III. Promocja zdrowia
− geneza, definicje, koncepcje
− metody i podejścia w promocji zdrowia
− promocja zdrowia psychicznego
- szkoła promująca zdrowie i inne siedliskowe projekty promocji zdrowia
Ćwiczenia mają na celu uczenie się przez studentów: opracowywania scenariusza zajęć, jego realizacji z wykorzystaniem metod aktywizujących oraz ewaluacji procesu w edukacji zdrowotnej. Tematy ćwiczeń dotyczą różnych zagadnień (np. pielęgnacja i troska o ciało, bezpieczeństwo, zdrowe żywienie, aktywność fizyczna, praca, wypoczynek i czas wolny; umiejętności życiowe; seksualność człowieka; przeciwdziałanie używaniu substancji psychoaktywnych). Wybór tematu dokonywany jest po ustaleniu potrzeb studentów w danej grupie. Studenci przygotowują i prowadzą sami (w parach) zajęcia 45-minutowe według scenariusza zajęć na wybrany przez siebie temat pod kierunkiem prowadzącego ćwiczenia i po ich zakończeniu dokonują ich ewaluacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
WIEDZA
1. Wyjaśnia definicje i koncepcje zdrowia, zasoby i czynniki ryzyka dla zdrowia
2. Omawia koncepcję salutogenezy i poczucia koherencji
3. Wymienia podstawowe pojęcia i koncepcje edukacji zdrowotnej
4. Omawia proces planowania i ewaluacji w edukacji zdrowotnej
5. Omawia podstawowe zasady metodyki edukacji zdrowotnej
6. Przedstawia aktualne założenia i realizację edukacji zdrowotnej w szkole
7. Podaje definicje i założenia promocji zdrowia, w tym promocji zdrowia psychicznego
8. Rozumie związki między promocją zdrowia, profilaktyką i edukacja zdrowotną
9. Omawia koncepcje i standardy szkoły promującej zdrowie
UMIEJĘTNOŚCI
1. Dokonuje diagnozy potrzeb grupy w zakresie edukacji zdrowotnej
2. Umie opracować scenariusz zajęć z wykorzystaniem cyklu uczenia się przez doświadczanie i zrealizować ten scenariusz w grupie
3. Potrafi stosować w praktyce metody aktywizujące
4. Umie zaplanować i dokonać ewaluacji zajęć
POSTAWY
1. Ma przekonanie, że zdrowie jest wartością dla człowieka oraz zasobem dla społeczeństwa
2. Rozumie, że może tworzyć wzorce zachowań dla innych osób
3. Rozumie potrzebę otwartości, empatii i autentyczności u osób prowadzących edukacje zdrowotna oraz współdziałania i partnerstwa w promocji zdrowia
Kryteria oceniania
1. Zaliczenie ćwiczeń: nie więcej niż dwie nieobecności; przygotowanie na piśmie własnego scenariusza zajęć według ustalonego schematu i z zastosowaniem metod aktywizujących oraz „mini” wykładu; przeprowadzenie 45 minutowych zajęć według własnego scenariusza i przedstawienie „mini wykładu”. O ocenie decyduje prowadzący ćwiczenia i ewaluacja zajęć przeprowadzona anonimowo wśród uczestników grupy zajęciowej;
2. Zaliczenie końcowe ustne na ocenę: obejmuje: prezentację i "obronę" własnego scenariusza i „mini” wykładu oraz odpowiedź na dwa pytania, wylosowane z przekazanego studentom zestawu pytań obejmujących wiedzę z wykładów, ćwiczeń i zalecanej literatury
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Podręczniki:
Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna . Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, wyd. II 2010
Dodatkowo:
Woynarowska B. (red. wersji polskiej): Promocja zdrowia dzieci i młodzieży w Europie. Edukacja zdrowotna w szkole. Warszawa 1995.
Brudnik E., Muszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie Przewodnik po metodach aktywizujących wyd. II . Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: