Historia wychowania i myśli pedagogicznej 2300-NS1-HW
Do ćwiczeń:
1. Definicja wychowania wg Platona (V/IV w p.n.e.).
2. Trzy rodzaje wychowania wg Arystotelesa (IV w p.n.e.)
3. Uczyć od ogółu do szczegółu (dedukcja), czy od szczegółu do ogółu (indukcja)? - wg Arystotelesa.
4. Troska państwa (polis) o wychowanie wg Platona i Arystotelesa.
5. Idealnego mówca i obywatel wg Marka Fabiusza Kwintyliana (I w n.e.)
6. Jak należy podawać dziecku elementarne początki nauki - nauka czytania wg M.F. Kwintyliana.
7. Język ojczysty i obcy w nauczaniu wg M.F. Kwintyliana.
8. Obraz idealnego nauczyciela wg M.F. Kwintyliana - nauka w szkole czy w domu? - uzasadnienie.
9. Obraz idealnego ucznia wg M.F. Kwintyliana.
10. Typy szkół i ich "program nauczania" wg M.F. Kwintyliana.
11. M.F. Kwintylian i Jan Ludwik Vives (1492-1540) - wspólne elementy myślenia o o kształceniu i wychowaniu.
12. Lokalizacja idealnej szkoły wg J.L. Vivesa.
13. Jak rozpoznawać różnorodność uzdolnień uczniów wg J.L. Vivesa.
14. Schemat oceniania uczniów 2-5 wg J.L. Vivesa.
15. "Rady pedagogiczne" i ich zadania wg J.L. Vivesa.
16. Schemat psychologii empirycznej wg J.L. Vivesa.
17. Idealny uczeń wg J.L. Vivesa i M.F. Kwintyliana - porównanie.
18. Język ojczysty i język obcy w wychowaniu wg J.L. Vivesa.
19. Krytyka szkoły humanistycznej przez Michała Montaigne'a (1533-1592).
20. Idealny uczeń i wychowanek wg M. Montaigne'a.
21. Idealny wychowawca wg M. Montaigne'a.
22. Język ojczysty i język obcy wg M. Montaigne'a.
23. Co to jest dydaktyka - wg Jana Amosa Komeńskiego (1592-1670).
24. Kto i czego powinien się uczyć? - wg J.A. Komeńskiego.
25. Natura w wychowaniu i kształceniu - wg zasad rozdziału XVI "Wielkiej dydaktyki" J.A. Komeńskiego.
26. Uczyć od szczegółu do ogółu (indukcja), czy od ogółu do szczegółu (dedukcja) - wg zasad z rozdz. XVI "Wielkiej dydaktyki" J.A. Komeńskiego.
27. Rola zmysłów w poznaniu i nauczaniu, zasada poglądowości - wg J.A. Komeńskiego.
28. Metoda nauki czytania w "żywym alfabecie" z podręcznika "Świat zmysłowy w obrazach" (Orbis sensualium pictus, 1658) J.A. Komeńskiego.
29. Czy można uważać J.A. Komeńskiego za prekursora nauczania zintegrowanego? - wg zasad z rozdz. XVI "Wielkiej dydaktyki".
30. Wychowanie fizyczne, moralne i intelektualne - wg "Myśli o wychowaniu" Johna Locke'a (1632-1704), wpływ Arystotelesa.
31. Treści wychowania fizycznego wg J. Locke'a w realiach Anglii XVII/XVIII wieku.
32. Treści wychowania moralnego wg J. Locke'a w realiach Anglii XVII/XVIII wieku.
33. Treści wychowania intelektualnego (kształcenia) wg J. Locke'a w realiach Anglii XVII/XVIII wieku.
34. "Myśli o wychowaniu" J. Locke'a jako tekst o wychowaniu "nowej szlachty" w Anglii końca XVII wieku - jego aktualność dziś?
35. Za co Jan Jakub Rousseau (1712-1778) krytykuje J. Locke'a i dlaczego?
36. Naturalizm w wychowaniu - "Emil czyli o wychowaniu" (1762) J.J. Rousseau.
37. Jak i kiedy należy podawać dziecku elementarne początki nauki? - wg J.J. Rousseau.
38. Swoboda w wychowaniu - wg J.J. Rousseau.
39. Rola pracy i najbliższego środowiska w wychowaniu wg J.J. Rousseau.
40. Edukacja zadaniem publicznym w Rzeczypospolitej w myśli twórców Komisji Edukacji Narodowej (1773-1792).
41. Organizacja szkół w "Ustawach" Komisji Edukacji Narodowej (1783).
42. Stan akademicki i jego zadania - wg Komisji Edukacji Narodowej.
43. Rola aktywności wychowanka wg Jana Henryka Pestalozziego (1746-1827) w realiach politycznych i społeczno-gospodarczych Szwajcarii XVIII/XIX wieku.
44. Głowa - serce - ręka: wychowanie intelektualne, moralne i fizyczne wg J.H. Pestalozziego.
45. Liczba - kształt - dźwięk w nauczaniu wg J.H. Pestalozziego.
46. Rola zmysłów w postrzeganiu - nauczanie wg J.H. Pestalozziego a w szkole tradycyjnej przed XVIII/XIX w.
47. Wychowanie w zgodzie z naturą - wg J.A. Komeńskiego, J.J. Rousseau i J.H. Pestalozziego - podobieństwa i różnice.
48. Postulaty nauczania zgodnego z naturą wg Fryderyka Adolfa Diesterwega (1790-1866) w realiach państw niemieckich 1 poł. XIX wieku, wpływ J.H. Pestalozziego i J.A. Komeńskiego.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Na ćwiczeniach omawiane są teksty źródłowe. Wszystkie teksty źródłowe do ćwiczeń w: S. Wołoszyn (oprac.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1, 2, Kielce 1995-1996.
K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001.
Ł. Kurdybacha (red.), Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1965-1967.
S. Kot, Historia wychowania, t.1-2, Warszawa 1995 (Lwów 1935)..
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: