Moduł Nowe Prądy w Kulturze 2300-NPK
Celem modułu jest pedagogiczna refleksja nad kulturą współczesną oraz jej wpływ na zmienność form, treści i modeli edukacji w polu sztuki i kultury. Podstawowe treści modułowe koncentrują się wokół następujących zagadnień: podstawowe pojęcia i teorie wiedzy o kulturze; pojęcie, cele, zadania i funkcje kultury; antropologiczne ujęcie kultury; pedagogika kultury a edukacja kulturalna; uczestnictwo w kulturze i jego uwarunkowania; specyfika uczestnictwa w kulturze dzieci i młodzieży; współczesne kontrowersje wokół edukacji kulturalnej: z perspektywy pedagogiki krytycznej i pedagogiki emancypacyjnej; edukacja kulturalna a edukacja kulturowa; kultura czasu wolnego; specyfika praktyk kulturowych okresu dzieciństwa i adolescencji, rola zabawy i zabawki w kulturze i edukacji; relacje międzypokoleniowe w różnych typach kultur; specyfika kultury młodzieżowej; teoria wychowania estetycznego - podstawowe pojęcia, założenia, źródła, inspiracje; interdyscyplinarność i wielodziedzinowość teorii wychowania estetycznego; wychowawcze aspekty sztuki na przestrzeni dziejów; kultura popularna - pojęcie, charakterystyka, funkcje kultury popularnej, estetyka kultury popularnej, media i popkultura, edukacja w dobie popkultury, kultura popularna jako obszar działań edukacyjnych; analiza wybranych tekstów kultury popularnej z uwzględnieniem ich aspektów edukacyjnych; kultura alternatywna - pojęcie, charakterystyka, funkcje kultury alternatywnej, alternatywne subświaty kulturowe, alternatywa w świecie wirtualnym, kultura alternatywna a edukacja alternatywna, analiza wybranych tekstów kultury alternatywnej z uwzględnieniem ich aspektów edukacyjnych; sztuka współczesna - sztuka ze społecznością, sztuka partycypacyjna, sztuka dialogiczna, sztuka relacyjna, sztuka w przestrzeni publicznej, zwrot edukacyjny w sztuce współczesnej, pedagogiczne inspiracje w sztuce współczesnej, refleksja nad relacją sztuka - edukacja - animacja.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
1. współczesne i historyczne teorie i koncepcje pedagogiczne dotyczące edukacji kulturowej, alternatywnej i animacji kultury, oraz ich filozoficzne i aksjologiczne podstawy (K1_W01)
2. znaczenie edukacji kulturowej, alternatywnej i animacji społeczno-kulturalnej w pedagogice i innych naukach społecznych (K1_W02)
3. założenia edukacji międzykulturowej, włączającej i sposoby wspierania uczestników kultury o zróżnicowanych potrzebach (K1_W08)
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
1. analizować teorie i pojęcia dotyczące edukacji kulturowej, alternatywnej i animacji kultury oraz odnosić je do praktyki edukacyjnej (K1_U01)
2. rozpoznawać zmiany społeczne i kulturowe oraz na ich podstawie proponować nowe formy działań edukacyjnych w obszarze kultury i sztuki (K1_U03).
3. oceniać działania edukacyjne i animacyjne prowadzone w instytucjach kultury i edukacji oraz proponować sposoby ich ulepszania (K1_U04)
4. samodzielnie poszerzać wiedzę i rozwijać umiejętności w zakresie edukacji kulturowej i pracy animacyjnej z wykorzystaniem różnych źródeł, także w językach obcych i z użyciem technologii (K1_U11)
W zakresie kompetencji społecznych student/ka:
1. krytycznego oceniania własnej wiedzy z zakresu edukacji kulturowej i alternatywnej oraz ciągłego doskonalenia siebie w odpowiedzi na zmieniające się wyzwania kultury i edukacji (K1_K01)
2. planowania działań edukacyjnych i animacyjnych z wykorzystaniem wiedzy specjalistów z różnych dziedzin kultury i sztuki (K1_K02)
3. współpracy z osobami i instytucjami zajmującymi się kulturą i edukacją oraz podejmowania różnych ról w działaniach zespołowych. (K1_K03)
4. aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, z dbałością o świadomą i kulturalną komunikację (K1_K06)
5. pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo i emocjonalnie, prowadzenia rozmów, mediacji oraz tworzenia bezpiecznej i otwartej przestrzeni do komunikacji (K1_K07)
Kryteria oceniania
Zaliczenie składowych modułu na podstawie kolokwium;
Egzamin modułowy ustny
Literatura
R. Benedict, Wzory kultury
M. Mead, Kultura i tożsamość
N. Hertz, Stulecie samotnych
T.H. Eriksen, Tyrania chwili
Z. Melosik, Mass media, tożsamość i rekonstrukcje kultury współczesnej, [w:] W. Skrzydlewski, S. Dylak, (red.) Media - Edukacja - Kultura, 2012, s. 32-49.
G. Mathews, Supermarket kultury
D. Tapscott, Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: