Wybrane metody edukacyjne 2300-NJ-WRWE-WM
Podczas kursu zostaną przedstawione, a także poddane krytycznej analizie wybrane metody:
- służące poznawaniu zespołu uczniowskiego i kształtowaniu pozytywnych stosunków interpersonalnych w grupie (m.in. pedagogika zabawy, drama),
- kształtowania kompetencji komunikacyjnej dzieci i uczniów (m.in. dyskusja grupowa),
- aktywizowania dzieci i uczniów w procesie edukacji literackiej,
- rozwijania myślenia twórczego (m.in. sposoby konstruowania opowiadań, utworów poetyckich, klasyczny trening twórczości),
- ułatwiające zdobywanie pojęć matematycznych oraz rozwijające intuicję i myślenie matematyczne,
- kształtujące pojęcia przyrodnicze, techniczne i myślenie oparte na metodzie naukowej,
- rozwijające zainteresowanie dzieci i uczniów sztuką i pobudzające ich aktywność w zakresie plastyki, muzyki, teatru, filmu itp.,
- wspierania wszechstronnego rozwoju dzieci i uczniów (m.in. drama, teatr),
- stymulujące procesy uczenia się i zespołowego rozwiązywania problemów (m.in. uczenie się oparte na współdziałaniu, metoda projektów),
- ułatwiające komunikację i współpracę z innymi podmiotami i społecznością lokalną.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- teoretyczne podstawy oraz istotne cechy metod wspierających rozwój i aktywizujących zainteresowania, motywację i procesy uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym, w tym metod pobudzających aktywność społeczną, językową, matematyczną, przyrodniczą, techniczną, ruchową i artystyczną oraz metod budowania pozytywnych relacji społecznych ze wszystkimi uczestnikami procesu edukacyjnego,
- sposoby projektowania, organizowania i ewaluowania sytuacji edukacyjnych aktywizujących dzieci i uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, uwarunkowanymi czynnikami rozwojowymi i środowiskowymi.
W zakresie umiejętności student potrafi:
- korzystać z różnych metod i technik pracy, które wspierają rozwój oraz aktywizują zainteresowania, motywację i procesy uczenia się dzieci i uczniów, a także wykorzystywać różne środki ekspresji do stymulowania aktywności pozostałych podmiotów edukacyjnych,
- świadomie i celowo wybierać metody aktywizujące do projektowania i organizowania zajęć edukacyjnych i wychowawczych odwołując się do celów edukacji przedszkolnej i I etapu kształcenia oraz potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci i uczniów.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role,
- ewaluacji własnych kompetencji zawodowych,
- personalizacji procesu wspierania rozwoju dzieci i uczniów.
Kryteria oceniania
Warunki uzyskania zaliczenia:
- obecność na zajęciach (możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności),
- realizacja i zaliczenie zadań teoretycznych oraz praktycznych, odwołujących się do efektów kształcenia i treści kursu i ustalonych z prowadzącym na początku zajęć.
Zaliczenie ma formę pisemną.
Literatura
Dąbrowski M., Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wydawnictwo Nowik, 2015
Gołębniak B.D. (red.), Uczenie metodą projektu, WSiP, Warszawa 2002
Katz L., Helm J.H., Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Wydawnictwo CODN, Warszawa 2003
Krzyżewska J., Aktywizujące metody w edukacji wczesnoszkolnej, AU OMEGA, cz.1 1998, cz.2 2000
Pankowska K., Edukacja przez dramę, WSiP, Warszawa1997
Pisarski M., Matematyka dla naszych dzieci, Wydawnictwo „ECERI”, Warszawa 1992
Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji, Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2000
Reichel ., Rabenstein R., Thanhoffer M., Grupa i ruch, CAK, Warszawa 1997
Rudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000
Sieńczewska M., Metoda projektów w przedszkolu, „Wychowanie w Przedszkolu”, 1/2007
Sobierańska D., Uczenie się kooperacyjne – w świetle opinii nauczycieli wczesnoszkolnych, „Kwartalnik Pedagogiczny”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 4/2016
Szmidt K.J., Porządek i przygoda. Lekcje twórczości, WSiP, Warszawa 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: