Praca z dziećmi ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych 2300-NJ-WRWE-PZS
Przedmiot bazuje na wcześniej zdobytych przez studentów wiadomościach oraz umiejętnościach pozwalających na organizowanie efektywnej pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych.
Przedmiot służy przygotowaniu studentów do profesjonalnej pracy zarówno w placówkach oświatowych typu przedszkola i szkoły jak i poza oświatowych tj. różnego rodzaju fundacjach, ośrodkach, klubach służących wspieraniu dzieci w obszarze rozwojowym i edukacyjnym pochodzących ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Treści przedmiotu pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania różnych środowisk społecznych w tym szczególnie rodzin oraz podstawowe cechy charakteryzujące różne kultury. Stanowi podstawę do integrowania dzieci z tych środowisk oraz sprzyja budowaniu otwartych, tolerancyjnych postaw studentów wobec odmienności kulturowych i odmiennych.
Przedmiot dostarcza informacji na temat pracy z takimi dziećmi, przepisów prawnych regulujących niektóre sposoby postępowania oraz kształtuje umiejętności nawiązywania współpracy z różnymi instytucjami i negocjowania na rzecz wspierania rozwoju i edukacji dzieci z uwzględnieniem ich przynależności do specyficznych grup kulturowych i poszanowaniem praw osobistych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student potrafi charakteryzować różne środowiska społeczne i kulturowe, zna specyfikę ich funkcjonowania i potrafi adekwatnie do sytuacji wspierać dzieci pochodzące z tych środowisk. Student zna i interpretuje zasady pracy z dziećmi o odmiennych potrzebach ze względu na ich pochodzenie kulturowe na rzecz szeroko rozumianej integracji społecznej. Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu m.in. psychologii i socjologii oraz metodyk nauczania dla wspierania funkcjonowania edukacyjnego i poza edukacyjnego dzieci ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Jest w swoich działaniach empatyczny ale i racjonalny oraz otwarty i elastyczny.
Kryteria oceniania
Ocenianie studentów na podstawie prac, których tematyka jest określa przez prowadzącego kurs z uwzględnieniem aktywności studentów podczas zajęć.
Literatura
J. Surima, E. Murawska, D.Apanel, G. Durka - Edukacja w obliczu przemian społecznych
T. Lewowicki, A. Szczurek - Boruta, B. Grabowska - Kultura w edukacji międzykulturowe
Januszewska E., Markowska-Manista U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną, Wyd. APS, Warszawa.
Śmiechowska-Petrovskij E. (red.). (2016) Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, Wyd. UKSW, Warszawa.
Markowska-Manista U. (2016), Walka ze stereotypami odmienności kulturowej – szkolne i pozaszkolne pola bitewne , w: Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? / Dudzikowa M., Jaskulska S. (red.), Wolters Kluwer SA, ss. 315-339.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: