Moduł Wspieranie rozwoju dzieci we wczesnej edukacji 2300-NJ-WRWE
W ramach modułu studenci/studentki poznają odmienne założenia i mechanizmy wspierania rozwoju dziecka w podejściu: funkcjonalistyczno-behawiorystycznym, humanistyczno-adaptacyjnym, konstruktywistyczno-rozwojowym, konstruktywistyczno-społecznym i emancypacyjnym. Dokonują oceny nowatorskich koncepcji pedagogicznych i określają ich rolę w tworzeniu kultury instytucji edukacyjnej jako organizacji uczącej się.
Ponadto treści modułu koncentrują się wokół następujących zagadnień:
Zasady projektowania otoczenia edukacyjnego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym a stymulowanie ich rozwoju, aktywności poznawczej, zainteresowań i motywacji do uczenia się.
Istota i znaczenie innowacyjnych strategii, metod i środków edukacyjnych w budowaniu pozytywnych relacji pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu edukacyjnego.
Zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie wspierania
rozwoju dziecka lub ucznia ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia inicjacji: czytelniczej, teatralnej, muzycznej, plastycznej i technicznej w procesie adaptacji dziecka w przedszkolu i ucznia w szkole;
Różne sposoby identyfikacji problemów adaptacyjnych i edukacyjnych dzieci ze zróżnicowanych społecznie i kulturowo środowisk.
Etapy i metody efektywnego wspierania dzieci z różnymi potrzebami edukacyjnymi. Rola edutainment we wczesnej edukacji.
Spersonalizowane strategie stymulowania aktywności poznawczej dziecka
Konstruowanie indywidualnych programów rozwojowych i edukacyjnych we współpracy z innymi nauczycielami, rodzicami i specjalistami.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy studenci/studentki znają i rozumieją:
-zróżnicowanie modeli ujmowania procesu wspierania rozwoju dziecka lub ucznia, w tym behawioralnego, konstruktywistycznego, emancypacyjnego (K_W05) ;
-zasady organizacji optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej (K_W11);
-zasady: projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych oraz prowadzenia działań pedagogicznych, rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka lub ucznia, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania (K_W09) ;
-rolę nauczyciela w procesie wspierania rozwoju i wychowania dzieci i
uczniów oraz efektywnej komunikacji i współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami , a także rodzicami/opiekunami prawnymi ( K_W12)
W zakresie umiejętności studenci/studentki potrafią:
-kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju dzieci lub
uczniów, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień
dziecka lub ucznia, z nastawieniem na ich osobowy i podmiotowy rozwój (K_U08)
-organizować zabawy i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą dzieci lub uczniów, wspólnotowe i kooperacyjne uczenie się, angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci lub uczniów,
-wspierać ich adaptację i motywację do uczenia się we wspólnocie oraz identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji (K_U10)
-identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci i uczniów oraz odpowiednio do potrzeb indywidualizować przebieg edukacji (K_U16)
-projektować zajęcia wychowawcze dla dzieci i uczniów odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych (K_U09);
-oceniać wartość i przydatność różnych innowacyjnych koncepcji edukacyjnych, nowatorskich metod, środków i materiałów do realizacji zadań wychowawczych, rozwojowych, opiekuńczych i dydaktycznych (K_U12)
-organizować życie społeczne podopiecznych, wykazywać się empatią, zaufaniem i rozwijać wśród dzieci i uczniów krytyczną refleksję oraz umiejętność dialogowego rozwiązywania problemów ( K_U11)
-komunikować się z osobami pochodzącymi ze zróżnicowanych środowisk kulturowych i etnicznych, z doświadczeniami migracyjnymi, w tym z dziećmi dla których język polski jest drugim językiem, wykorzystując kompetencje międzykulturowe (K_U13)
W zakresie kompetencji społecznych studenci gotowi są do:
-budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji;(K_K07)
-podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, argumentowania i uzasadniania swojego zdania z wykorzystaniem wiedzy naukowej (K_K02)
-realizacji innowacji pedagogicznych związanych z wyzwaniami społecznymi i cywilizacyjnymi przyszłości, służących rozwojowi uczniów oraz integracji rodziców i środowiska lokalnego z instytucją edukacyjną; (K_K04)
-projektowania i realizowania działań wspierających proces wprowadzania dzieci/uczniów w świat wartości (K_K08)
-efektywnej współpracy z nauczycielami, specjalistami, w tym psychologiem,
logopedą, pedagogiem, lekarzem, i rodzicami dzieci lub uczniów oraz innymi
członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej na rzecz dzieci lub
uczniów i zapewnienia jakości pracy przedszkola lub szkoły.(K_U05)
Kryteria oceniania
Egzamin modułowy odbywa się w formie debaty oxfordzkiej.Studenci tworzą grupy 4-osobowe. Na 2 tygodnie przed wyznaczonym terminem egzaminu, obywa się losowanie grup, które będą uczestniczyć w kolejnych debatach. Następnie grupy dokonują także losowego wyboru tematu debaty z oferty zaproponowanej zgodnie z treściami przedmiotów, tworzących moduł W dyskusji na wylosowany temat biorą udział dwa zespoły: Propozycja i Opozycja. Losowanie typu grupy dyskusyjnej odbywa się bezpośrednio przed egzaminem. Debata składa się z 3 rund, których rozpoczęcie i zakończenie ogłasza Marszałek. Każdy zespół , w kolejnych rundach ma do dyspozycji po 4 minuty, które powinien wykorzystać w celu prezentacji swojego stanowiska. Czas całej debaty na wybrany temat nie powinien przekroczyć 25-30 minut.
Zespoły oceniane są przez Komisję, która przyznaje każdemu zespołowi punkty za przebieg każdej rundy. Ocenianie jest:
-teoretyczne przygotowanie zespołu do debaty
-poprawność merytoryczna
-dobór i liczba argumentów
-umiejętności retoryczne
-poprawność językowa
-przestrzeganie reguł debaty, współpraca w grupie, wykorzystanie czasu, przestrzeganie reguł interakcji, dyskusji
OCENA Z EGZAMINU MODUŁOWEGO wystawiana jest zgodnie z poniższą punktacją:
30 pkt – 29 pkt bdb ! (5!)
28 pkt – 27 pkt bdb (5)
26 pkt – 24 pkt db + (4,5)
23 pkt – 20 pkt db (4)
19 pkt – 17 pkt dst+ (3,5)
16 pkt – 14 pkt dst (3)
13 pkt – 0 pkt ndst (2)
Literatura
Bibliografia do każdego z komponentów modułu podana jest w ich opisach zmieszczonych w systemie USOS.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: