Analiza doświadczeń 2300-NJ-PR-AD-1
Niniejszy przedmiot wprowadza studentów/tki w tematykę i organizację praktyki obserwacyjnej. Podstawowe cele zajęć to m.in.:
- zapoznanie studentów/tki z zasadami tworzenia portfolio nauczycielskiego, jako przestrzeni planowania, analizy i podsumowania doświadczeń zdobytych podczas praktyk studenckich,
- wprowadzenie w tematykę struktury i organizacji przedszkola i szkoły, wstępne zapoznanie studentów/ek z dokumentacją placówek,
- przekazanie informacji na temat podstawowego instrumentarium nauczycielskiego służącego do obserwacji, analizy i interpretacji doświadczeń pedagogicznych,
- wspólna analiza doświadczeń zdobytych podczas praktyki obserwacyjnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
- sposób funkcjonowania przedszkoli, szkół, uczestników procesów pedagogicznych oraz sposób prowadzenia dokumentacji (K_W13),
- realizowane zadania opiekuńczo-wychowawcze, dydaktyczne, diagnostyczne i terapeutyczne, charakterystyczne dla przedszkola, szkoły (K_W11),
- specyficzne dla przedszkola, szkoły i placówki systemu oświaty codzienne działania zawodowe nauczyciela oraz jego warsztat pracy (K_W01, K_W12).
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
- wyciągać wnioski z obserwacji pracy grupy przedszkolnej i klasy szkolnej, zachowań i aktywności dzieci lub uczniów w czasie zajęć, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (K_U04, KU08);
- analizować zdarzenia wychowawczo-opiekuńcze i edukacyjne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk zawodowych (K_U02).
W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/gotowa do:
- skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy (K_K01, K_K05),
- praktycznego stosowania zasad bezpieczeństwa dzieci lub uczniów oraz pracowników w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty postrzegając bezpieczeństwo jako istotny komponent wpływający na jakości edukacji i dobrostan dzieci i dorosłych w przedszkolu i szkole (K_K05).
Kryteria oceniania
Ustnie i pisemnie. Aktywne uczestnictwo w zajęciach, pogłębiony stopień refleksji wypowiedzi oraz dokumentacji umieszczonej w portfolio.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura została wskazana w opisie Modułu Praktyki obserwacyjnej 1 oraz Pracowni problemów wychowania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: