Projektowanie pracy w przedszkolu 2300-NJ-PR-A-PPW
Studenci/tki stopniowo są przygotowywani przez nauczyciela w przedszkolu oraz prowadzącego zajęcia na Wydziale do projektowania i podejmowania działania wychowawczo-dydaktycznego w grupie przedszkolnej. Uczą się planować i organizować zajęcia oraz zabawy z dziećmi, następnie razem z opiekunami praktyki dokonują refleksji i ewaluacji własnych działań pedagogicznych. Podczas zajęć studenci/tki wymieniają się doświadczeniami celem pogłębienia osobistej refleksji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- znaczenie projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych i refleksji w działaniu nauczyciela edukacji przedszkolnej,
- znaczenie i strukturę rocznego, miesięcznego i tygodniowego planu pracy grupy przedszkolnej,
- rolę zabawy jako aktywności ważnej dla rozwoju dziecka,
- różne narzędzia dokumentowania pracy dziecka i jego rozwoju w procesie edukacji,
- treść i rolę Podstawy Programowej w edukacji przedszkolnej,
- rolę nauczyciela w codziennym organizowaniu środowiska uczenia się.
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wykorzystać wiedzę pedagogiczną do projektowania pracy wychowawczo-dydaktycznej i aktywności dzieci w przedszkolu,
- ze wsparciem prowadzącego zajęcia na Wydziale zaprojektować narzędzia badawcze: kwestionariusz obserwacji adaptacji dziecka oraz kwestionariusz wywiadu z nauczycielem,
- obserwować i wstępnie diagnozować potrzeby dzieci,
- zaplanować zajęcia w dowolnej grupie wiekowej i przygotować do nich konspekt,
- zaprojektować pomoc dydaktyczną odpowiadającą potrzebom i zainteresowaniom dzieci,
- poddać refleksji i ocenić skuteczność swoich działań wychowawczo-dydaktycznych pod kątem realizacji celów oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- podjęcia odpowiedzialności za swój wpływ na rozwój dziecka,
- kształtowania w sobie oraz w dzieciach postawy szacunku względem innych ludzi,
- dzielenia się wiedzą i doświadczeniami w
-doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności w zakresie przyszłej pracy pedagogicznej,
- współpracy i wymiany doświadczeń podczas zajęć.
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają:
- obecność na zajęciach (dozwolona 1 nieobecność w ciągu semestru),
- aktywny udział studenta/tki w realizacji zadań i dyskusjach podczas zajęć,
- złożenie prac pisemnych, w tym: projektów 2 kwestionariuszy (obserwacji procesu adaptacji i wywiadu z nauczycielem w kierunku diagnozy potrzeb grupy) oraz projektu własnej pomocy dydaktycznej wraz ze scenariuszem zajęć z jej wykorzystaniem.
Podczas oceny pracy pisemnych uwzględnione będą – poprawność merytoryczna, poprawność językowa, stopień pogłębienia refleksji pedagogicznej, umiejętność wiązania teorii z praktyką.
Sposób zaliczenia: pisemnie, na ocenę.
Praktyki zawodowe
Zajęcia są integralnie połączone z Praktyką asystencką w przedszkolu.
Literatura
− Bulera M., Żuchelkowska K. (2006), Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.
− Giza T. (1999), Przygotowanie studentów do twórczej pracy pedagogicznej. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Jana Kochanowskiego, Kielce.
− Klim-Klimaszewska A. (2010), Pedagogika przedszkolna. Polski Instytut Wydawniczy Warszawa.
− Klim-Klimaszewska A. (2005), Z praktyki wychowania przedszkolnego. Wydaw. Akademii Podlaskiej, Siedlce.
− Luck G. (2007), Nowe łatwe eksperymenty dla rodziców i dzieci. Wydawnictwo Jedność, Kielce.
− Przyborowska B. (2013) Pedagogika innowacyjności. Między teorią, a praktyką. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika,Toruń.
− Wlaźnik K. (1999), Wychowanie fizyczne w przedszkolu. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela. Wydawnictwo JUKA, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: