Projektowanie pracy w przedszkolu 2300-NJ-PR-A-PPW
Studenci/tki stopniowo są przygotowywani przez nauczyciela w przedszkolu oraz prowadzącego zajęcia na Wydziale do projektowania i podejmowania działania wychowawczo-dydaktycznego w grupie przedszkolnej. Uczą się planować i organizować zajęcia oraz zabawy z dziećmi, następnie razem z opiekunami praktyki dokonują refleksji i ewaluacji własnych działań pedagogicznych. Podczas zajęć studenci/tki wymieniają się doświadczeniami celem pogłębienia osobistej refleksji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- metody projektowania i ewaluacji sytuacji wychowawczych i edukacyjnych w pracy z dziećmi (K_W09),
- zagadnienie edukacji międzykulturowej, edukacji włączającej oraz zasady realizacji inkluzji oraz metody wspierania rozwoju dzieci ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi (K_W10),
- zasady tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu dzieci oraz pracowników w placówkach edukacyjnych (K_W11),
- rolę nauczyciela w procesie wspierania rozwoju i wychowania dzieci oraz zasady efektywnego przywództwa edukacyjnego i współpracy w zespole nauczycielskim oraz komunikacji ze specjalistami wspierającymi proces rozwoju dzieci a także z rodzicami/opiekunami prawnym (K_W12).
W zakresie umiejętności student potrafi:
- analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji (K_U04),
- diagnozować dzieci z zaburzeniami w różnych sferach rozwoju, zaprojektować narzędzia badawcze: kwestionariusz obserwacji adaptacji dziecka oraz kwestionariusz wywiadu z nauczycielem na temat potrzeb grupy (K_U08),
- projektować zajęcia wychowawcze i edukacyjne dla dzieci i uczniów odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych, oceniać przydatność metod, środków i materiałów do realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych (K_U09),
- tworzyć i oceniać pomoce dydaktyczne wykorzystując kategorie nauczycielskiego instrumentarium, wdrażać, obserwować i oceniać ich efektywność (K_U12).
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- przyjmowania refleksyjnej postawy wobec swojej działalności zawodowej, samodzielnego i we współpracy z innymi poszerzania swojej wiedzy oraz doskonalenia umiejętności zawodowych (K_K01),
- podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, argumentowania i uzasadniania swojego zdania z wykorzystaniem wiedzy naukowej (K_K02),
- projektowania i realizowania działań wspierających proces wprowadzania dzieci/uczniów w świat wartości (K_K08).
Kryteria oceniania
Pisemnie, na ocenę, prace umieszczane w studenckim portfolio.
Kryteria oceniania: - profesjonalny język opisu w portfolio (odniesienia do literatury przedmiotu),
- pogłębione refleksje,
- znajomość wymaganych metod oraz narzędzi badań i analizy.
Praktyki zawodowe
Zajęcia są integralnie połączone z Praktyką asystencką w przedszkolu.
Literatura
− Bulera M., Żuchelkowska K. (2006), Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.
− Giza T. (1999), Przygotowanie studentów do twórczej pracy pedagogicznej. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Jana Kochanowskiego, Kielce.
− Klim-Klimaszewska A. (2010), Pedagogika przedszkolna. Polski Instytut Wydawniczy Warszawa.
− Klim-Klimaszewska A. (2005), Z praktyki wychowania przedszkolnego. Wydaw. Akademii Podlaskiej, Siedlce.
− Luck G. (2007), Nowe łatwe eksperymenty dla rodziców i dzieci. Wydawnictwo Jedność, Kielce.
− Przyborowska B. (2013) Pedagogika innowacyjności. Między teorią, a praktyką. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika,Toruń.
− Wlaźnik K. (1999), Wychowanie fizyczne w przedszkolu. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela. Wydawnictwo JUKA, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: