Asystencka praktyka w szkole 2300-NJ-PR-A-APS
Na treść zajęć składają się:
1. Poznanie dokumentów prawnych stanowiących podstawę funkcjonowania szkoły i klasy, takich jak: statut, program wychowawczy, program profilaktyczny, program współpracy z rodzicami, szkolny system oceniania, kompetencje rady pedagogicznej, program, rozkład materiału, dziennik lekcyjny itp.
2. Analizowanie i dokumentowanie obserwacji zajęć lekcyjnych (pozalekcyjnych) prowadzonych przez nauczycieli (analiza celów zajęć, wykorzystanych metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, sposobów wspierania aktywności uczniów, procesów komunikowania się nauczyciela z dziećmi, metod oceniania i indywidualizowanie ich pracy na lekcji itp.)
3. Realizacja zaprojektowanych sytuacji edukacyjnych i wychowawczych podczas zajęć lekcyjnych (pozalekcyjnych) oraz autoewaluacja własnych działań praktycznych
4. Analiza zdarzeń krytycznych i projektowanie sposobów rozwiązywania problemów wychowawczych na terenie klasy szkolnej
5. Poznanie „dobrych praktyk” związanych z planowaniem i organizowaniem współpracy z rodzicami przez szkoły praktyk
6. Dokumentowanie własnej pracy i ocenianie nabytych kompetencji pedagogicznych z wykorzystaniem różnych narzędzi badawczych
Uwagi : Praktyka jest ściśle połączona z przedmiotem: Projektowanie pracy w szkole.
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- dokumenty prawne regulujące pracę szkoły,
- metodę analizy zdarzeń krytycznych,
- podstawowe zasady planowania współpracy z rodzicami oraz sposoby organizowania dyskusji fokusowych,
- rolę nauczyciela, jego zadania, zasady bezpieczeństwa pracy własnej i wymagania dotyczące dbałości o rozwój i bezpieczeństwo dzieci,
- znaczenie korzystania w pracy zawodowej nauczyciela ze zdobytej wiedzy merytorycznej, zna dobre praktyki w tym zakresie wykorzystywane w obszarze edukacji wczesnoszkolnej.
W zakresie umiejętności student potrafi:
- korzystać ze szkolnej dokumentacji,
- odwołując się do podstaw teoretycznych analizować pracę nauczyciela podczas zajęć lekcyjnych (pozalekcyjnych),
- wykorzystać wiedzę pedagogiczną do projektowania sytuacji dydaktyczno-wychowawczych w szkole,
- w kontekstach teoretycznym i praktycznych poddać refleksji i ocenić skuteczność wybranych metod, form lub środków dydaktycznych,
- dostrzegać i analizować zdarzenia krytyczne oraz projektować sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych na terenie klasy szkolnej,
- planować wybrane aspekty współpracy z rodzicami,
- omawiać z nauczycielem wnioski i refleksje płynące z własnych obserwacji i doświadczeń, oceniać i dokumentować własną pracę.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- pracy z dziećmi, współpracy z nauczycielami oraz innymi pracownikami szkoły, w której odbywa praktykę,
- pełnego szacunku komunikowania się ze wszystkimi uczestnikami procesu wychowania i edukacji dziecka,
- rozwijania swojego merytorycznego i praktycznego przygotowania do pracy pedagogicznej.
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają:
- aktywny udział studenta/tki w realizacji zadań praktyk,
- złożenie prac pisemnych (stanowiących elementy studenckiego portfolio): arkusza obserwacji zajęć zintegrowanych prowadzonych przez nauczyciela, arkusza analizy zdarzenia krytycznego, scenariusza sytuacji edukacyjnej wraz z refleksjami na temat jego realizacji, opisu „dobrych praktyk” dotyczących współpracy z rodzicami,
- opinia nauczyciela – opiekuna praktyk.
Podczas oceny prac pisemnych uwzględnione będą – poprawność merytoryczna, poprawność językowa, stopień pogłębienia refleksji pedagogicznej, umiejętność wiązania teorii z praktyką.
Praktyki zawodowe
tak
Literatura
Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów. WSiP, 2002
Christopher C.J., Nauczyciel–rodzic: skuteczne porozumiewanie się. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2009
Fisher R., Uczymy jak się uczyć. WSiP, 1999
Karwowska-Struczyk M., Słodownik-Rycaj E., (red.), Pedagogika małego dziecka: wybrane zagadnienia. Wydział Pedagogiczny UW: Instytut Badań Edukacyjnych, 2007
Klus-Stańska, (Anty) edukacja wczesnoszkolna. IMPULS, 2015
Szymańska M., Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2019
Tripp D., Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, WSiP, 1996
Żłobicki W., Rodzice i nauczyciele w edukacji wczesnoszkolnej. Wyd. Impuls, 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: