Praktyki obserwacyjne 2 2300-NJ-PR-2
Studenci i studentki obserwują zajęcia w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej z zakresu edukacji językowej, przyrodniczej, technicznej i matematycznej, dokonują refleksji pedagogicznej obserwowanych sytuacji edukacyjnych i zdarzeń krytycznych, w tym zasad konstruowania zajęć zintegrowanych, metod i form stosowanych w organizacji aktywności dzieci, sposobów oceniania jej efektów, analizują też sposoby udzielania przez nauczycieli wsparcia o charakterze terapeutycznym dzieciom z trudnościami w uczeniu się na poziomie wczesnej edukacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- sposoby wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyk szczegółowych w procesie obserwacji, planowania i ewaluacji sytuacji edukacyjnych i wychowawczych organizowanych przez nauczycieli w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej.
W zakresie umiejętności student potrafi:
- planować, organizować i prowadzić obserwacje zajęć przedszkolnych i wczesnoszkolnych z zakresu edukacji językowej, edukacji matematycznej, edukacji przyrodniczej i technicznej oraz formułować na ich podstawie wnioski teoretyczne i praktyczne,
- celowo i efektywnie wykorzystywać różne sposoby oceniania dzieci/uczniów,
- analizować zdobyte doświadczenia w zakresie realizacji przez nauczycieli podstaw programowych dla przedszkoli i I etapu edukacyjnego,
- wykorzystywać różne narzędzia badawcze w celu oceny kompetencji zawodowych nauczycieli, w tym umiejętności organizowania spersonalizowanych działań edukacyjnych wynikających ze zróżnicowanych potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci i uczniów,
- dokonywać refleksji pedagogicznej obserwowanych sytuacji edukacyjnych i zdarzeń krytycznych.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- przyjmowania refleksyjnej postawy wobec obserwowanej praktyki edukacyjnej,
- samodzielnego i we współpracy doskonalenia swoich umiejętności zawodowych,
- podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, formułowania opinii i ocen oraz ich argumentowania z wykorzystaniem wiedzy naukowej.
Kryteria oceniania
Ocena modułowa to średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z prac pisemnych zaliczających praktykę.
Praktyki zawodowe
tak
Literatura
Adamek I., Bałachowicz J. (red.) (2013), Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka
Day Ch. (2008), Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela
Gołębniak B.D., Zamorska B. (2014), Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia-praktyka-przestrzeń rozwoju
Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.) (2009), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Wragg E.C. (1999), Trzy wymiary programu
Żytko M., Nowakowska L., Sobierańska D., Szyller A. (2018), Znaczenie praktyk pedagogicznych w procesie kształcenia nauczycieli
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: