Propedeutyka pedagogiki 2300-NJ-MWP-PRP-W
Wykład ma za zadanie:
- wprowadzić w świat podstawowych pojęć pedagogicznych oraz głównych nurtów pedagogicznych;
- ukazać, jak rozumiane jest pojecie „pedagogika” i wybrane kategorie pojęciowe funkcjonujące w pedagogicznych dyskursach;
- zapoznać z problematyka interdyscyplinarności pedagogiki;
- ukazać zróżnicowanie myśli pedagogicznej i jej powiązanie z innymi dyscyplinami nauki oraz wiedzy (przede wszystkim z filozofią);
- ukazać kulturowe i społeczne konteksty/ uwarunkowania wychowania;
- przedstawić otwartość pedagogiki na problemy współczesności.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
1. zna podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki;
2. zna podstawowe założenia głównych stanowisk pedagogicznych;
2. posiada wiedzę dotyczącą zróżnicowania myśli pedagogicznej i struktury pedagogiki;
3. posiada wiedzę dotyczącą tradycji wiedzy pedagogicznej i jej odniesień do współczesności;
4. posiada wiedzę dotyczącą relacji: pedagogika – inne dziedziny wiedzy.
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
1. dokonuje analizy i syntezy treści wykładu;
2. potrafi wyjaśnić zależności między różnymi kontekstami teoretycznymi pedagogiki;
3. potrafi wskazać założenia głównych teorii pedagogicznych;
POSTAWY
Student:
1. dostrzega złożoność wychowania i myśli pedagogicznej;
2. otwiera się poznawczo na wychowanie jako zjawisko społeczne i kulturowe;
3. jest gotowy do prowadzenia dyskusji na temat zagadnień i problemów pedagogicznych.
Kryteria oceniania
Wykład.
Zaliczenie pisemne. 90 minut.
Szczegółowe warunki zaliczenia zostaną podane na pierwszym wykładzie.
Literatura
1. S. Amsterdamski: Kryzys scjentyzmu, (w): S. Nowak (red.):Wizje człowieka i społeczeństwa w teoriach i badaniach naukowych, Warszawa 1984, s. 306 – 327;
2. T. Hejnicka- Bezwińska : Pedagogika ogólna, Warszawa 2008, s. 220 -255;
3. S. Kunowski: Podstawy pedagogiki współczesnej, Warszawa 1997, część I , rozdziały II, III ,V.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: