Socjologia edukacji 2300-NJ-MSPP-SE-W
W czasie wykładu omawiane będą następujące teorie i zagadnienia socjologii:
1.Socjologia i socjologia edukacji - ustalenia definicyjne, zakres dyscypliny, związki socjologii edukacji z pedagogiką, podstawowe pojęcia: oświata, edukacja, kształcenie, socjalizacja, wychowanie.
2. Normy i wartości Polaków, źródła norm i wartości, wartości a postawy, różnice kulturowe a normy społeczne. Omówienie wyników badań.
3. Ważne dla pedagogiki teorie socjologiczne i ich przedstawiciele – ich wkład do socjologii wychowania: E. Durkheim, T. Parsons, J. Locke, F. Znaniecki, J. Chałasiński, J. Bystroń, J. Dewey, t. wymiany.
4. Teorie nierówności: t. funkcjonalno stratyfikacyjna,, t. akumulacji przewag, kulturowa teoria konfliktu i t. reprodukcji kulturowej, neoliberalizm w edukacji, biologiczne teorie nierówności.
5. Szkoła a system społeczno-polityczny: polityka edukacji, cele edukacji, reformy oświaty, rola społeczna nauczyciela, przygotowanie do zawodu nauczyciela.
6.Uwarunkowania osiągnięć szkolnych – jednostkowe, rodzinne, szkolne, systemowe. Omówienie wyników badań polskich i międzynarodowych (PIRLS, PISA, ICCS).
7. 7. Kultura szkoły: relacje podmiotów szkolnych, wzory, normy, obyczaje, program ukryty.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- podstawowe pojęcia i główne kierunki istotne dla socjologii edukacji,
- związek teorii socjologicznych z pedagogiką i mechanizmami i procesami edukacji,
- głównych twórców i przedstawicieli socjologii edukacji, potrafi wskazać istotne dla edukacji różnice między nimi,
- problemy współczesnej edukacji, w szczególności rozumie przyczyny nierówności edukacyjnych i potrafi zinterpretować wyniki badań na ten temat odwołując się do teorii socjologicznych i wyników badań empirycznych,
- społeczne efekty edukacji, rozumie uwarunkowania systemu alokacji jednostek w strukturze społecznej,
- uwarunkowania polityki i organizacji oświaty oraz procesów reformowania oświaty,
- funkcje i zadania szkoły jako środowiska socjalizacyjnego.
- znaczenie więzi społecznych dla funkcjonowania jednostek i grup, docenia wagę kompetencji komunikacyjnych w procesach socjalizacji rodzinnej, szkolnej i pozaszkolnej
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wykorzystać wiedzę teoretyczną do wyjaśniania i interpretowania procesów społecznych,
- zinterpretować współczesne problemy społeczne w kontekście poznanych teorii i wyników badań oraz ich znaczenie dla społeczeństwa,
- ocenić efekty reform edukacyjnych w Polsce,
.- zidentyfikować i wyjaśnić problemy współczesnego wychowania i edukacji, znaleźć nieprawidłowości oraz przejawy nierówności w rodzinie i instytucjach edukacyjnych.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- pogłębiania własnej wiedzy socjologicznej potrzebnej do rozumienia i interpretowania zjawisk społecznych, funkcjonowania społeczeństwa i jego różnych podsystemów i grup,
- podejmowania współpracy z innymi w celu uczestnictwa w procesach społecznych, w tym procesach zmiany
- upowszechniania wiedzy w zakresie problemów społecznych związanych będących także przedmiotem analiz pedagogicznych.
Kryteria oceniania
W pisemnym zaliczeniu wykładu brane są po uwagę
- znajomość treści wykładów
- umiejętność syntezy treści
- umiejętność wyjaśniania i interpretowania współczesnych zjawisk społecznych w kontekście poznanych teorii i wyników badań socjologicznych.
Sposób zaliczenia –zaliczenie pisemne w formie sprawdzianu wiedzy i rozumienia zjawisk społecznych i edukacyjnych.
Literatura
H. Domański red. (2008) Zmiany stratyfikacji społecznej w Polsce, Wyd. IFiS PAN art.1 i 2
A. Giddens (2008) Socjologia, r. 1. 2, 3, 10, 12, 16, PWN
B. Szacka Wprowadzenie do socjologii, r. VI, XVIII
P. Sztompka (2002) Socjologia, Wyd. Znak
M. Szymański (2013) Socjologia Edukacji, Impuls
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: