Socjologia edukacji 2300-NJ-MSPP-SE-K
1. Socjalizacja jako zadanie społeczeństwa.
Pojęcie socjalizacji
Warunki, rodzaje socjalizacji
2. Socjalizacja w rodzinie.
Budowanie więzi społecznych w rodzinie.
Społeczne uwarunkowania socjalizacji w rodzinie.
Przemiany rodziny i ich uwarunkowania.
3. Socjalizacja instytucjonalna.
Przedszkole i szkoła jako instytucje socjalizujące.
Proces socjalizacji szkolnej z perspektywy funkcjonalizmu oraz interakcjonizmu.
Zadania szkoły w procesie socjalizacji uczniów oraz ich uwarunkowania.
4. Polityka oświatowa państwa.
Funkcje społeczne edukacji.
Szkoły niepubliczne i szkoły państwowe.
Cele edukacyjne i polityka oświatowa.
5. Reformy oświaty w Polsce.
Reforma 1999 r.- charakterystyka, przebieg, efekty.
Reforma kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym- jej podstawy i uzasadnienie oraz przyczyny zaniechania.
Reforma 2017 r. – charakterystyka, efekty.
6. Podziały społeczne, nierówności edukacyjne.
Funkcje i źródła nierówności edukacyjnych.
Szanse edukacyjne ze względu na płeć, pochodzenie społeczne, miejsce zamieszkania, pochodzenie etniczne.
Działania segregacyjne szkoły i ich przyczyny oraz skutki.
7. Wykluczenie społeczne.
Pojęcie wykluczenia społecznego.
Czynniki ryzyka edukacyjnego i możliwości ich kontrolowania i redukowania ich skutków.
8. Nauczyciel w systemie edukacji.
Standardy kształcenia nauczycieli w Polsce i system kształcenia nauczycieli.
Status społeczny i zawodowy nauczyciela oraz warunki i możliwości awansu zawodowego.
Zadania nauczyciela w systemie edukacji.
9. Kultura szkoły i jej związek z edukacją i wychowaniem.
Współpraca z rodzicami w szkole i jej związek z funkcjonowaniem placówki.
Współpraca z otoczeniem społecznym.
10. Wybrane aspekty programu ukrytego szkoły.
Architektura budynku i klasy szkolnej jako przejaw założeń o funkcjonowaniu szkoły.
Komunikacja nauczyciel- uczeń w szkole i jej uwarunkowania.
Strategie nauczycielskie i uczniowskie jako odpowiedź na sytuacje edukacyjną.
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Dolata R.(2008) Szkoła-segregacje-nierówności, WUW 2008, wprowadzenie, rozdz.1.
Krzychała, S., Zamorska, B. (2012). Zamknięte i otwarte zmiany kultury szkoły. W: M. M. Urlińska, A. Uniewska, J. Horowski (red.) „Po życie sięgać nowe...”: teoria a praktyka edukacyjna(s. 530–546). Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
McLaren P. (2015) Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej, przekład A. Dziemianowicz-Bąk, J. Dzierzgowski, M. Starnawski. Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
Nowak A.(2012) Pojęcie, istota, przyczyny, mechanizmy marginalizacji i wykluczenia społecznego [w:] A. Nowak (red) Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 17-32.
Sadura P. (2017) Państwo, szkoła, klasy. Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
Smak M., Walczak D. (2015) Pozycja społeczno-zawodowa nauczycieli. Raport z badania jakościowego. IBE, Warszawa.
Smulczyk M.(2018) Przezwyciężenie statusowej determinacji karier szkolnych, Wyd. UW, Warszawa.
Sztompka P. (2002) Socjologia, Znak, r. 17. Socjalizacja i kontrola społeczna.
Wymiary życia społecznego, (red.) M. Marody.
Żłobicki W. (2002). Ukryty program edukacji. Między niewiedzą a manipulacją. Kraków, IMPULS
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: