Edukacja zdrowotna 2300-NJ-MRO-EZ
Cele:
1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:
- holistycznej koncepcji zdrowia i czynników je warunkujących,
- koncepcji współczesnej edukacji zdrowotnej i jej celów w różnych okresach życia,
- edukacji zdrowotnej w rodzinie, przedszkolu i szkole,
- rozwijania umiejętności osobistych i społecznych
2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:
- poznawania siebie, identyfikowania własnych potrzeb w zakresie edukacji zdrowotnej,
- rozpoznawania potrzeb dzieci w zakresie edukacji zdrowotnej,
- podejmowania działań dla zmiany stylu życia w tym zachowań zdrowotnych w kierunku prozdrowotnym,
3. Zwiększenie gotowości studentów do współpracy z innymi osobami i instytucjami do podejmowania działań z zakresu promocji zdrowia w środowisku rodzinnym i zawodowym
Treści. Bloki tematyczne:
Zdrowie. Zmiany w pojmowaniu zdrowia na przestrzeni lat. Definiowanie zdrowia i choroby w naukach społecznych, humanistycznych i medycznych. Holistyczne podejście do zdrowia. Pojęcie dobrostanu. Model salutogenezy. Czynniki warunkujące zdrowie. Społeczny model czynników warunkujących zdrowie. Zdrowie i zagrożenia zdrowia dzieci/uczniów według aktualnych badań krajowych i międzynarodowych. Zdrowie z perspektywy całego życia (life-course-perspective).
Edukacja zdrowotna. Terminologia, cele i koncepcje współczesnej edukacji zdrowotnej. Teorie i modele wykorzystywane w edukacji zdrowotnej. Teorie zmiany zachowań zdrowotnych Edukacja zdrowotna w różnych siedliskach.
Edukacja zdrowotna w przedszkolu i w szkole. Edukacja zdrowotna w podstawie wychowania przedszkolnego i w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Okres przedszkolny i wczesnoszkolny w kontekście potrzeb i realizacji edukacji zdrowotnej. Promocja zdrowia w szkole a Szkoła promująca zdrowie.
Wybrane obszary tematyczne edukacji zdrowotnej. Edukacja do dbałości o ciało. Edukacja do zdrowia psychicznego (rozwijanie wybranych psychologicznych zasobów dla zdrowia, edukacja pozytywna, uczenie dobrostanu, umiejętności życiowe (life skills), koncepcja resillience. wsparcie społeczne), Edukacja na zwiększanie alfabetyzmu zdrowotnego (health literacy) Edukacja żywieniowa. Edukacja do zwiększenia aktywności fizycznej. Edukacja do bezpieczeństwa. Edukacja do zdrowia seksualnego. Edukacja w zapobieganiu zachowaniom problemowym i ryzykownym.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie
W1. Koncepcje, modele, uwarunkowania i zagrożenia w różnych sferach zdrowia w poszczególnych okresach życia;
W2. pojęcie umiejętności życiowych (life skills), zachowań prozdrowotnych w kontekście nabywania kompetencji dokonywania zmian we własnym stylu życia i kształtowaniu zachowań zdrowotnych sprzyjających zdrowiu;
W3. zasady dbałości o zdrowie z uwzględnieniem kryteriów rozwojowych z uwzględnieniem podejścia siedliskowego i globalnego oraz różnych obszarów tematycznych edukacji zdrowotnej.
W4. sposoby wspomagania dziecka/ucznia w działaniach dokonywania zmian w stylu życia oraz na rzecz promocji zdrowia i niwelowania stanów zagrażających jego zdrowiu w środowisku szkolnym.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U1.dokonać diagnozy potrzeb ludzi w zakresie edukacji i na tej podstawie zaplanować jej program;
U2. promować w środowisku szkolnym zdrowie w tym zachowania prozdrowotne w oparciu o podejście siedliskowe.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K1. podejmowania działań związanych z kształtowaniem umiejętności i postaw niezbędnych w dbałości o zdrowie jednostkowe, społecznościowe i środowiskowe :
Kryteria oceniania
Podczas zajęć praca studenta będzie oceniana w zakresie wiedzy i umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie zapisanych w sylabusie efektów kształcenia.
Sposób zaliczenia – Zaliczenie na ocenę na podstawie:
• obecność na zajęciach. Dopuszczona jest nieobecność na 2 zajęciach. W specjalnych sytuacjach w przypadku opuszczenia większej liczby zajęć należy skontaktować się jak najwcześniej z prowadzącym zajęcia w celu ustalenia możliwości ich zaliczenia. Nieobecność na zajęciach nie zwalnia z wykonania zajęć przeznaczonych na pracę własną lub grupową.
• zaliczenie zadań wykonanych w ramach pracy własnej w formie indywidualnej lub grupowej (od 1 do 3 pkt za każde zadanie).
• opracowane i realizacja zajęć według przygotowanego scenariusza związanego z tematyką edukacji zdrowotnej – praca grupowa
• kolokwium końcowego. Po każdym konserwatorium student otrzymuje wykaz pojęć znajomość których będzie sprawdzona podczas kolokwium przeprowadzonego na przedostatnich zajęciach - test na platformie Kampus UW (max. 20 pkt. do zaliczenia wymagane uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi)
Literatura
Woynarowska B (red.).: Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN SA Warszawa 2017
Zawadzka B, Łączka T (red.) Pedagogika zdrowia. Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego Kielce 2017 s 1-93 i 145 -162
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: