Edukacja fizyczna 2300-NJ-MRO-EF
Warsztaty z edukacji fizycznej przygotowują do realizacji treści wychowania fizycznego w przedszkolu oraz edukacji wczesnoszkolnej. Podczas zajęć studenci zapoznają się ze specyfiką i zasadami planowania, organizowania oraz prowadzenia zajęć ruchowych w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej, odpowiadających na potrzeby zdrowotne i rozwojowe dzieci i uczniów. Studenci poznają oczekiwania formułowane wobec nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej w zakresie nauczania fundamentalnych umiejętności ruchowych oraz rozwijania sprawności fizycznej. Studenci będą mieli okazję prowadzić zajęcia ruchowe, zarządzać procesem nauczania/uczenia się i dokonywać oceny umiejętności ruchowych i sprawności fizycznej. Poznają także sposoby rozwijania kreatywności, samodzielności, krytycznego myślenia, umiejętności współpracy uczniów z wykorzystaniem gier i zabaw.
Szczegółowe treści:
1. Znaczenie ruchu w ontogenezie człowieka. Rozwój motoryczny dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym.
2. Rozgrzewka do zajęć ruchowych, pozycje wyjściowe do ćwiczeń, opis przebiegu ruchu. Znaczenie i zasady demonstrowania ćwiczeń ruchowych.
3. Metody nauczania ruchu, metody prowadzenia i formy organizacyjne zajęć.
4. Nauczanie fundamentalnych umiejętności ruchowych.
5. Systematyka gier i zabaw ruchowych.
6. Podstawa programowa kształcenia ogólnego w zakresie wychowania fizycznego.
7. Tworzenie scenariusza zajęć ruchowych: formułowanie tematu lekcji oraz szczegółowych efektów kształcenia; struktura zajęć, zasady dydaktyczne, zasady budowy zajęć ruchowych.
8. Wady postawy. Elementy anatomii człowieka i gimnastyki korekcyjnej.
9. Prawne aspekty oraz bezpieczeństwo na zajęciach ruchowych.
10. Testy sprawności fizycznej, ocena umiejętności ruchowych. Koncepcja Alfabetu Ruchowego.
11. Diagnoza potrzeb ucznia. Aspekty integracji. Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi podczas zajęć ruchowych. Prowadzenie zajęć z wychowania fizycznego.
12. Organizacja szkolnego festynu rekreacyjno-sportowego.
13. Prowadzenie zajęć ruchowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- rolę i miejsce edukacji fizycznej w procesie wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczym w przedszkolu i na I etapie edukacji oraz charakteryzuje osiągnięcia ucznia w zakresie edukacji fizycznej na koniec III klasy szkoły podstawowej;
- znaczenie ruchu w ontogenezie człowieka oraz etapy rozwoju fizycznego i ruchowego dziecka w okresie przedszkolnym i młodszym szkolnym;
- znaczenie i zasady demonstrowania ćwiczeń ruchowych;
- metody nauczania umiejętności ruchowych oraz metody i formy prowadzenia zajęć ruchowych;
- zasady planowania, organizowania i realizowania aktywności fizycznej dzieci lub uczniów, w tym spontanicznej aktywności fizycznej oraz ćwiczeń fizycznych, zabaw i gier ruchowych w sali sportowej, na boisku szkolnym i w terenie, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa;
- metody diagnozowania ogólnej sprawności fizycznej, w szczególności zdolności motorycznych powiązanych ze zdrowiem, oraz zasady oceny umiejętności ruchowych dzieci lub uczniów;
- strategie realizacji zajęć uwzględniających potrzeby i możliwości dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi;
- definicję prawidłowej postawy ciała oraz rolę ćwiczeń kształtujących w profilaktyce wad postaw
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- poprawnie zademonstrować ćwiczenie ruchowe oraz przeprowadzić rozgrzewkę;
- zaplanować atrakcyjną aktywność fizyczną dzieci lub uczniów i przeprowadzić zajęcia ruchowe zgodnie z przygotowanym scenariuszem;
- czuwać nad bezpieczeństwem dzieci lub uczniów podczas ćwiczeń ruchowych;
- diagnozować zdolności motoryczne oraz umiejętności ruchowe dzieci lub uczniów;
- dostosować zadania ruchowe do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci lub uczniów;
- wykorzystywać gry i zabawy ruchowej do rozwijania kreatywności, samodzielności, krytycznego myślenia i współpracy uczniów.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- krzewienia postawy dbałości o zdrowie poprzez systematyczną aktywność fizyczną
Kryteria oceniania
1. Frekwencja i aktywność na zajęciach
2. Przygotowanie scenariuszy i prowadzenie zajęć ruchowych
3. Test wiedzy
Literatura
Bąk D., Gry i zabawy w szkole, Pracownia Pedagogiczna i Wydawnicza, Warszawa 2002.
Bielski J., Podstawowe problemy teorii wychowania fizycznego, Impuls, Kraków 2012.
Bondarowicz M., Staniszewski T., Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych, AWF Warszawa 2016.
Borkowska M., Gelleta-Mac I., Wady postawy i stóp u dzieci, PZWL 2009.
Górna-Łukasik K., Garbaciak W. Szkolne wychowanie fizyczne, AWF, Katowice 2012.
Kosmol A., Mazur Z., Płoszaj K. (red.), Alfabet ruchowy i podstawowe umiejętności ruchowe dla dzieci w wieku 6-12 lat: Przewodnik dla nauczycieli, AWF, Warszawa 2024.
Kutcher M., Attwood T., Wolff R., Dzieci z zaburzeniami łączonymi, Liber 2012.
Makaruk H. (red.), Test fundamentalnych umiejętności ruchowych w sporcie (FUS). Przewodnik dla nauczycieli. Biała Podlaska: Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, Wydział Wychowania Fizycznego i Zdrowia 2022.
Mazurek L. Gimnastyka podstawowe, Wyd. Sport i Turystyka, Warszawa 1980.
Owczarek S., Gimnastyka przedszkolaka, WSIP 2007.
Warchoł K. Podstawy współczesnej metodyki wychowania fizycznego, Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2015.
Wlaźnik K., Wychowanie fizyczne w przedszkolu: przewodnik metodyczny dla nauczyciela,WSiP 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: