Moduł: Rozwój osobowy i społeczny dziecka 2300-NJ-MRO
Treści modułu koncentrują się wokół zagadnień:
- projektowanie, organizowanie i ewaluowanie sytuacji edukacyjnych w przedszkolu i szkole (klasy I-III), wspierających różnorodną aktywność dzieci i służących rozwijaniu ich kompetencji kluczowych
- cele, etapy metody i formy projektowania aktywności plastycznej i muzycznej dzieci lub uczniów, sposoby rozwijania zainteresowań i talentów artystycznych oraz uwrażliwiania dzieci w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym na świat muzyki i plastyki; podczas zajęć studenci poznają też metodykę i zasady projektowania zajęć oraz specyficzne metody diagnozowania zdolności artystycznych dzieci i uczniów I etapu edukacji
- cele, treści, modele i metody realizacji edukacji informatycznej, rozwijanie u dzieci i uczniów prawidłowych sposobów posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną, korzystanie z usług w sieciach komputerowych w celu pozyskiwania, gromadzenia przetwarzania informacji, rozwijanie u uczniów umiejętności programowania w środowisku blokowo-wizualnym oraz kształtowanie postawy odpowiedzialnego zachowania w świecie mediów cyfrowych
- cele, zadania, treści, metody i organizacja wychowania obywatelskiego w polskiej szkole; ranga edukacji obywatelskiej w szkolnych programach nauczania. Wychowanie obywatelskie w szkołach w Europie. Projektowanie sytuacji edukacyjnych rozwijających kompetencje obywatelskie, kulturę demokratyczną oraz kształtujące przedsiębiorczość u dzieci lub uczniów
- cele, funkcje, modele i metody realizacji treści z zakresu edukacji fizycznej i zdrowotnej, z uwzględnieniem propagowania dbałości o zdrowy styl życia i ochronę środowiska; studenci poznają także zasady planowania, organizowania i realizowania aktywności fizycznej dzieci lub uczniów oraz metody diagnozowania ogólnej sprawności fizycznej, w szczególności zdolności motorycznych powiązanych ze zdrowiem, oraz zasady oceny wysiłku i osiągnięć dzieci lub uczniów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA – STUDENT/KA ZNA I ROZUMIE :
• M_W01 pojęcia, terminy, struktury i symbole z zakresu wiedzy o społeczeństwie, kultury i sztuki, informatyki oraz wychowania fizycznego i zdrowotnego , a także ich funkcji w poszczególnych dziedzinach wiedzy i umiejętności;
• M_W02 podstawowe etapy rozwoju poszczególnych sprawności, artystycznych, społecznych, fizycznych (rozwoju biologicznego) i zdrowotnych dzieci do 10 r.ż., a także cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie plastyki, muzyki i informatyki oraz jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania;
• M_W03 uwarunkowania zawodowego rozwoju z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej i informatyki oraz komputerowe programy edukacyjne przeznaczone dla najmłodszych uczniów.
• M_W04 podstawowe nurty i konwencje sztuki; źródła kultury muzycznej, a także zasoby różnorodnych przekazów wizualnych;
• M_W05 podstawy i zakres doboru treści nauczania w zakresie kultury oraz informatycznej, artystycznej (plastycznej i muzycznej), fizycznej i zdrowotnej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej;
• M_W06 wybrane współczesne koncepcje i modele edukacji muzycznej, plastycznej, informatycznej, fizycznej i zdrowotnej w Polsce i na świecie;
• M_W07 zasady modelowania rzeczywistych sytuacji i sposoby gromadzenia, systematyzowania, przetwarzania i prezentowania informacji (danych) z różnych dziedzin;
• M_W08 sposoby rozwijania zainteresowań artystycznych, informatycznych, sportowych i zdrowotnych;
• M_W09 związki aktywności i sprawności fizycznej ze zdrowiem oraz formy aktywności fizycznej dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci, motywujące do podejmowania aktywności;
• M_W10 zastosowania wiedzy artystycznej (plastycznej i muzycznej), informatycznej, fizycznej i zdrowotnej w życiu codziennym oraz w innych obszarach, a także kulturowe, społeczne i etyczne aspekty tej wiedzy w poszczególnych obszarach.
UMIEJĘTNOŚCI – POTRAFI:
• M_U01 funkcjonalnie posługiwać się pojęciami, terminami, strukturami, obiektami i symbolami z zakresu teorii kultury i sztuki, technologii informatycznej oraz wychowania fizycznego i zdrowotnego;
• M_U02 analizować, przetwarzać i systematyzować informacje z różnych dziedzin oraz wykorzystywać je w procesie przygotowania do pracy pedagogicznej,
• M_U03 dokonywać klasyfikacji, wyboru i oceny utworów muzycznych i dzieł plastycznych, przeznaczonych dla dzieci;
• M_U04 posługiwać się narzędziami dydaktycznymi i pakietami wspierającymi nauczanie w zakresie poszczególnych przedmiotów, skutecznie wykorzystywać technologię informacyjno-komunikacyjną, w tym multimedia jako źródła środków dydaktycznych oraz narzędzia pracy dydaktycznej;
• M_U05 analizować i interpretować teksty kultury werbalne i niewerbalne oraz dane różnego typu;
• M_U06 dokonywać oceny działalności artystycznej uczniów z poszanowaniem ich preferencji;
• M_U07 zaprojektować przekaz wizualny, muzyczny, dostosowany do okoliczności oraz zaplanować zajęcia ruchowe w określonych warunkach;
• M_U08 skutecznie promować zachowania prozdrowotne i zachęcać dzieci do podejmowania aktywności fizycznej i zdrowotnej,
• M_U09 łączyć poszczególne obszary wiedzy w spójny system;
• M_U10 dostrzegać i wskazywać związki wiedzy artystycznej (plastycznej i muzycznej), fizycznej i prozdrowotnej z codziennym życiem;
• M_U11 zaplanować działania na rzecz rozwoju swojej wiedzy i umiejętności w zakresie prawidłowej realizacji edukacji artystycznej (plastycznej i muzycznej), fizycznej i prozdrowotnej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje zawodowe umiejętności, korzystając z różnych źródeł.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE – GOTÓW DO:
• M_KS01 autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi do wspierania przedszkolaków i uczniów w zakresie rozwoju poznawczego w ramach poszczególnych przedmiotów i zajęć;
• M_KS02 systematycznego uczestnictwa w życiu kulturalnym, zainteresowania aktualnymi wydarzeniami związanymi z kulturą i sztuką, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami, przedsięwzięciami i projektami w sztuce dla dzieci;
• M_KS03 przekonującego działania na rzecz upowszechniania sztuk pięknych, inspirowania dzieci lub uczniów do samodzielnej aktywności plastycznej i muzycznej i dzielenia się jej efektami;
• M_KS04 krzewienia idei wspólnego wykonawstwa muzycznego jako działania kulturotwórczego i chroniącego dziedzictwo narodowe;
• M_KS05 krzewienia postawy dbałości o aktywność fizyczną, zdrowie i ochronę środowiska;
• M_KS06 pogłębiania swojego rozumienia najważniejszych idei w zakresie komunikacji, sztuki, wychowania fizycznego i zdrowotnego;
• M_KS07 zapewniania bezpieczeństwa przedszkolakom i uczniom oraz promocji zasad bezpiecznej pracy i zabawy oraz aktywności fizycznej;
• M_KS08 określenia własnych preferencji w zakresie sztuki i ich wpływu na odbiór sztuki przez uczniów;
• M_KS09 propagowania oraz upowszechniania działań naukowych i społecznych, a także działań w zakresie sztuk pięknych;
• M_KS10 rozumienia potrzeby kształcenia się przez całe życie i systematycznej aktualizacji wiedzy z poszczególnych dziedzin oraz rozwijania kompetencji przedmiotowych – własnych, przedszkolaków i uczniów.
Kryteria oceniania
Podstawą uzyskania oceny pozytywnej jest zaliczenie wszystkich komponentów modułu oraz prezentacja treści i efektywności projektu edukacyjnego o charakterze artystycznym lub STEAM, zrealizowanego zbiorowo w wybranej placówce. Projekt powinien integrować wiedzę i umiejętności studentów w zakresie modułu Kompetencje nauczyciela wczesnej edukacji – obejmującego przedmiot Sztuka dla nauczycieli, STEAM i fakultetów (Muzyka i ruch, Edukacja teatralna) oraz przedmiotów metodycznych (edukacja plastyczna, muzyczna, społeczna, informatyczna, fizyczna i zdrowotna).
Oceniane będą: poprawność merytoryczna i metodyczna projektu, oryginalność, innowacyjność, wyniki ewaluacji po zakończeniu projektu, poziom poprawności skonstruowania i przygotowania prezentacji multimedialnej, oraz wykorzystanie treści wszystkich składowych modułu.
Sposób zaliczenia: ocena efektów projektu edukacyjnego o charakterze artystycznym i uzyskanie minimum 60% punktów możliwych do zdobycia.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Bibliografia do każdego z komponentów modułu podana jest w ich opisach zmieszczonych w systemie USOS.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: