Wspieranie dzieci z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania 2300-NJ-MPPU-WDT
Przedmiot przede wszystkim zapoznaje słuchaczy z różnymi sposobami udzielania przez nauczyciela pomocy o charakterze terapeutycznym dzieciom na poziomie wczesnej edukacji. Treści przedmiotu pozwalają na uzyskanie wiedzy na temat różnych aspektów wspierania pedagogicznego uczniów wykazujących we wczesnych etapach edukacji symptomy trudności w opanowaniu podstawowych umiejętności szkolnych, to jest czytania i pisania. Szczególny akcent położony jest na poznanie przez słuchaczy różnych technik i metod doskonalenia czytania i pisania uczniów i adekwatne ich wykorzystanie zgodne z indywidualnymi potrzebami i możliwościami uczniów. Treści przedmiotu pozwalają także na budowanie u słuchaczy świadomości, że efekty udzielanego uczniom wsparcia zależne są od wielu czynników, zarówno rozwojowych, jak i dydaktycznych, środowiskowych, ale także od wiedzy, umiejętności prowadzącego zajęcia oraz współpracy na rzecz dziecka z jego środowiskiem społecznym, to jest rodziną, specjalistami, instytucjami, itd.
Przedmiot buduje też u słuchaczy orientację w zakresie klasyfikowania trudności w czytaniu i pisaniu oraz ich przyczyn i objawów. Efektem uczestniczenia w zajęciach jest też między innymi świadomość różnic pomiędzy codzienną edukacją dotyczącą nauki czytania i pisania a postępowaniem wspierającym w sytuacjach sprawiających dzieciom problemy na tej płaszczyźnie.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student rozumie i interpretuje na płaszczyźnie różnych teorii istotę procesu czytania i pisania. Ma wiedzę na temat sposobów kształtowania umiejętności czytania i pisania oraz wiedzę na temat wspierania tych umiejętności o profilu terapeutycznym. Student rozumie istotę tych zróżnicowań uwzględniając różne konteksty rozwojowe i środowiskowe ucznia. Student klasyfikuje przyczyny trudności dzieci w czytaniu i pisaniu, ich objawy i adekwatnie do nich interpretuje potrzebę użycia odpowiednich metod i technik dla wspierania edukacji ucznia. Zna różne sposoby udzielania wsparcia uczniom z trudnościami w czytaniu i pisaniu uwzględniając specyfikę tych procesów.
Student potrafi odróżniać metody wspierające naukę czytania i pisania dla uczniów z trudnościami w tym zakresie od metod służących kształtowaniu tych umiejętności w codziennej praktyce pedagogicznej. Student potrafi dobierać różne sposoby wspierania dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu adekwatnie do ich indywidualnych potrzeb. Potrafi też indywidualizować pracę z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu w przebiegu codziennej praktyki szkolnej. Student umie modyfikować sposoby służące wspieraniu dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz samodzielnie przygotowywać zadania z tego zakresu.
Student jest świadomy, że proces wspierania dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu przez nauczyciela jest warunkowany nie tylko jego wiedzą i umiejętnościami, ale także jakością współpracy z rodzicami dzieci i specjalistami. Student jest świadomy odpowiedzialności za przebieg i etapy pracy wspierającej dziecko w procesie edukacji. Właściwie komunikuje się z dziećmi z problemami edukacyjnymi dla uniknięcia lub redukowania emocjonalnych i społecznych skutków trudności szkolnych. Wykazuje się cierpliwością i empatią w pracy z dziećmi.
Kryteria oceniania
Ocenianie studentów dokonuje się na podstawie ich aktywności na zajęciach, ale głównym kryterium oceny jest przygotowanie przez słuchaczy pisemnych prac prezentujących umiejętności posługiwania się różnymi metodami wspierania uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu i uzasadniania ich doboru.
Literatura
1. W. Brejnak, J. Zabłocki – Dysleksja w teorii i praktyce
2. J. Cieszyńska – Nauka czytania krok po kroku
3. E. Kujawa, M. Kurzyna – Metoda 18 struktur wyrazowych
4. J. Mickiewicz – Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania
5. J. Mickiewicz – Jedynka z ortografii
6. J. Pietras – Trudności w czytaniu i pisaniu – rozważania teoretyczne i praktyczne
7. Z. Saduś – Jak pomagać uczniom w nauce ortografii
8. H. Skibińska – Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu
9. M. Skorek (red) – Terapia pedagogiczna
10. B. Zakrzewska – Trudności w czytaniu i pisaniu
11. B. Zakrzewska – Każdy przedszkolak dobrym uczniem
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: