Trudności w uczeniu się matematyki 2300-NJ-MPPU-TUM
W ramach zajęć studenci i studentki poznają istotę specyficznych i nadmiernych trudności w uczeniu się matematyki. Analizują zjawisko dyskalkulii. Uczą się obserwować zachowania dzieci, które świadczą o poziomie ich umiejętności w zakresie rozumowań zaliczanych do matematycznych, posługiwania się liczbą oraz pojęciami geometrycznymi. Interpretują błędy dzieci. Przedmiot przybliża metody pracy z dziećmi w oparciu o skonstruowany indywidualny program wsparcia. Nawiązuje do trajektorii uczenia się: cel - umiejętności - aktywności. W ten sposób studenci i studentki uczą się, w jaki sposób wspierać dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym w następujących zakresach:
- rozumowania zaliczane do matematycznych: klasyfikowanie, dostrzeganie regularności, myślenie przyczynowo - skutkowe, orientacja w przestrzeni;
- posługiwanie się liczbami w różnych zakresach: liczenie, rozkład liczby na składniki, porównywanie liczebności, rachowanie, analiza danych liczbowych;
- subitacja percepcyjna oraz koncepcyjna;
- ułamki;
- pojęcia geometryczne: rozpoznawanie i nazywanie kształtów 2D, komponowanie kształtów 2D, osadzanie kształtów w innych kształtach, rozpoznawanie i nazywanie kształtów 3D, komponowanie kształtów 3D;
- pomiar: długość, masa, objętość, powierzchnia, kąt i obrót.
Podstawę teoretyczną przedmiotu stanowi konstruktywizm poznawczy w ujęciu J.Piageta, konstruktywizm społeczny w ujęciu L.S.Wygotskiego, teorie reprezentacji umysłowych J.S.Brunera oraz ścieżki rozwoju pojęć matematycznych w opracowaniu D.H.Clements oraz J.Sarama.
Studenci i studentki poznają również gry matematyczne przydatne w pracy z dziećmi, polecane aplikacje i programy komputerowe.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student(ka) zna i rozumie:
• podstawową terminologię używaną w edukacji matematycznej oraz sposoby jej zastosowania w pracy z dziećmi z trudnościami w uczeniu się matematyki;
• podstawy psychologiczne i pedagogiczne trudności w uczeniu się matematyki w przedszkolu i na poziomie edukacji wczesnoszkolnej;
• koncepcje rozwoju człowieka: od naturalistycznych, konstruktywistycznych po społeczno-kulturowe i ich powiązanie z uczeniem się przez dziecko pojęć matematycznych;
• wybrane metody diagnozowania umiejętności matematycznych dzieci
• założenia organizacji i prowadzenia zajęć dydaktyczno - wyrównawczych i korekcyjno – kompensacyjnych z dziećmi z trudnościami w uczeniu się matematyki.
W zakresie umiejętności student(ka) potrafi:
• przeprowadzić diagnozę trudności dziecka w uczeniu się matematyki – zastosować odpowiednie zadania diagnostyczne, zinterpretować ich wyniki oraz opracować program wspierania dziecka w rozwoju;
• przeprowadzić zajęcia z dzieckiem w wieku przedszkolnym oraz w młodszym wieku szkolnym stosownie do jego potrzeb i możliwości, których celem jest rozwijanie: rozumowań zaliczanych do matematycznych; rozumienia i stosowania podstawowych pojęć z matematyki; umiejętności radzenia sobie z problemami matematycznymi
W zakresie kompetencji społecznych student(ka) jest gotów/gotowa do:
• rozwijania u dzieci, uczennic i uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej;
• podejmowania działań osłabiających stereotypy związane z uczeniem się matematyki;
• współpracy z innymi specjalistami/specjalistkami w tym psychologiem, logopedą, pracownikiem społecznym, a też niespecjalistami, zwłaszcza rodzicami dzieci;
• dokonywania ewaluacji własnych kompetencji pedagogicznych;
• poszerzania swojej wiedzy, doskonalenia umiejętności w zakresie pracy z dziećmi z nadmiernymi i specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.
Kryteria oceniania
Warunki uzyskania zaliczenia:
• obecność na zajęciach,
• pisemne rozwiązanie zadań metodycznych odwołujących się do efektów kształcenia i treści kursu, ustalonych z prowadzącym na początku zajęć.
Kryteria oceniania zadań metodycznych:
• poprawność merytoryczna i metodyczna;
• dostosowanie propozycji aktywności dla dzieci do poziomu ich rozwoju w danym obszarze;
• atrakcyjność propozycji dla dzieci.
Literatura
- E.Gruszczyk – Kolczyńska: Trudności dzieci w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno – wyrównawcze, WSiP, Warszawa 2001;
- E.Gruszczyk – Kolczyńska: Dziecięcia matematyka. Książka dla nauczycieli i rodziców, WSiP, Warszawa 1997
- M.Skura, M.Lisicki: Gen liczby, Wyd. MAMANIA, Warszawa 2018
- M.Skura, M.Lisicki: Mój zeszyt liczenie. Karty pracy do zajęć korekcyjno – wyrównawczych, WSiP, Warszawa 2013
- D.H.Clements, J.Sarama: Learning and Teaching Early Math: The Learning Trajectories Approach (Studies in Mathematical Thinking and Learning Series, Taylor&Francis 2014
- E.Filipiak: Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle, GWP, Sopot 2012
- Z.Semadeni, E.Gruszczyk-Kolczyńska, G.Treliński, B.Bugajska-Jaszczołt, M.Czajkowska: Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, wyd.ZNP, Kielce 2015
- M.Skura, M.Lisicki: Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania poję
- M. Szczygieł: Sukcesy i porażki w uczeniu się matematyki. Uwarunkowania osiągnięć matematycznych uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Libron 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: