Edukacja matematyczna 2300-NJ-MPPU-EM
Zajęcia poświęcone będą m.in.:
• analizie celów kształcenia matematycznego dzieci w przedszkolu i w klasach 1-3 oraz omówieniu prawidłowości związanych z budowaniem u dzieci rozumienia pojęć matematycznych;
• konstruktywistycznemu podejściu do rozwijania umiejętności matematycznych dzieci oraz jego konsekwencjom dla praktyki przedszkolnej i szkolnej, w tym roli błędów w procesie uczenia się matematyki;
• procesowi kształtowania u dzieci rozumienia pojęcia liczby;
• procesowi rozwijania sprawności rachunkowej dzieci i ich zaradności arytmetycznej;
• procesowi rozwijania u dzieci umiejętności posługiwania się symboliką
matematyczną;
• roli zadań tekstowych w procesie matematycznego rozwoju dziecka oraz procesowi rozwijania u dzieci umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych;
• roli zadań otwartych i problemów matematycznych w procesie matematycznego kształcenia dzieci;
• roli gier i zabaw ruchowych w rozwoju matematycznym dziecka i w procesie
realizacji zadań ogólnych szkoły;
• procesowi rozwoju geometrycznej wiedzy dzieci, w tym w zakresie geometrii
przestrzennej;
• procesowi projektowania i organizowania matematycznych sytuacji edukacyjnych, w tym umiejętności samodzielnego formułowania hipotez, wyciągania wniosków i budowania argumentacji;
• sposobom wykorzystywania pomocy dydaktycznych w procesie matematycznego kształcenia dzieci;
• metodom tworzenia realistycznych kontekstów wyzwalających matematyczną
twórczość dzieci;
• sposobom budowania motywacji dzieci do uczenia się matematyki;
• rozwijaniu samodzielności poznawczej dziecka w procesie uczenia się matematyki.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student:
I. W zakresie wiedzy:
- zna zasadnicze cele kształcenia matematycznego w przedszkolu i klasach 1-3;
- zna podstawowe prawidłowości związane z budowaniem rozumienia pojęć matematycznych u dzieci, w tym rozumienia symboliki matematycznej;
- zna znaczenie aktywności i samodzielności intelektualnej dzieci dla matematycznego rozwoju dzieci, w tym rozwoju ich umiejętności matematycznego rozumowania, i wie, w jaki sposób aranżować sytuacje pobudzające tę aktywność;
- zna założenia realistycznego nauczania matematyki i wie, w jaki sposób aranżować sytuacje realistyczne z punktu widzenia dzieci;
- zna prawdopodobne przyczyny najbardziej typowych dziecięcych błędów i wie, w jaki sposób je wykorzystywać w procesie kształcenia;
- zna różnorodne pomoce dydaktyczne i wie, w jaki sposób korzystać z nich w procesie kształcenia;
- zna różne aspekty liczby naturalnej i rozumie ich znaczenie dla budowania rozumienia pojęcia liczby naturalnej u dzieci;
- zna znaczenie rozwijania zaradności arytmetycznej dzieci dla ich matematycznego rozwoju i wie, w jaki sposób aranżować sytuacje służące rozwijaniu tej zaradności;
- zna znaczenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych dla matematycznego rozwoju dzieci i wie, w jaki sposób aranżować sytuacje służące rozwijaniu tej umiejętności;
- zna podstawowe błędy systematyczne pojawiające się w procesie budowania u dzieci umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych i wie, w jaki sposób ich unikać;
- zna różne gry dydaktyczne i wie, w jaki sposób wykorzystywać je w procesie matematycznego kształcenia dziecka;
- zna różne sposoby budowania u dzieci zainteresowania matematyką;
- zna znaczenie uczniowskich eksperymentów w procesie uczenia się matematyki, w tym w procesie uczenia się elementów geometrii płaskiej i przestrzennej i wie, w jaki sposób je aranżować;
- dostrzega podstawowe mankamenty tradycji nauczania matematyki dzieci w naszym kraju.
II. W zakresie umiejętności:
- potrafi aranżować sytuacje pobudzające aktywność intelektualną dzieci w procesie uczenia się matematyki oraz zachęcające je do samodzielnych matematycznych odkryć;
- potrafi aranżować w procesie kształcenia i wykorzystywać sytuacje realistyczne z punktu widzenia dzieci;
- potrafi analizować uczniowskie błędy i wykorzystywać je w procesie kształcenia;
- potrafi korzystać z pomocy dydaktycznych w procesie kształcenia;
- potrafi wykorzystywać gry i zabawy dydaktyczne do rozmawiania o matematyce i wspólnego uprawiania matematyki;
- potrafi aranżować sytuacje służące rozwijaniu u dzieci rozumienia pojęcia liczby i zaradności arytmetycznej;
- potrafi aranżować sytuacje służące rozwijaniu u dzieci sztuki rozwiązywania zadań tekstowych;
- potrafi aranżować uczniowskie matematyczne eksperymenty, w tym w geometrii przestrzennej, i wykorzystywać je do wspólnego uprawiania matematyki;
- potrafi planować sytuacje dydaktyczne o różnym poziomie zaawansowania matematycznego.
III. W zakresie kompetencji społecznych:
- potrafi planować sytuacje dydaktyczne w grupie;
- potrafi rozbudzać zainteresowanie dzieci matematyką i stosowaniem jej metod.
Kryteria oceniania
Kryteria zaliczenia
Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia. Ewentualna trzecia nieobecność musi być zaliczona przez studenta w formie uzgodnionej z prowadzącym. Kolejne nieobecności powodują brak zaliczenia.
Zaliczenie uzyskuje student, który:
- spełnił warunek dotyczący frekwencji na zajęciach;
- brał aktywny udział w zajęciach;
- zaliczył końcowe kolokwium.
Literatura
Dąbrowski M. (2008), Pozwólmy dzieciom myśleć. Wyd. II, CKE.
Dąbrowski M. (2013), (Za) trudne, bo trzeba myśleć?. IBE.
Dąbrowski M. (2015), Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3. Wyd. Nowik.
Dąbrowski M. (2016), Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, cz. 2. Wyd. Nowik.
Dąbrowski M. (2017), Nie tylko żywe liczby. Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej. Wyd. Nowik.
Dąbrowski M. (2020), Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3. Wyd. Nowik.
Hattie J. (2015), Widoczne uczenie się dla nauczycieli. CEO.
Kalinowska A. (2010), Pozwólmy dzieciom działać. CKE.
Klus-Stańska D., Nowicka M. (2005), Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. WSiP.
Mason J., Burton L., Stacey K (2005), Myślenie matematyczne. WSiP.
Polya G. (1993), Jak to rozwiązać? PWN.
Semadeni Z. (red). (1991), Nauczanie początkowe matematyki (tomy 1-4). WSiP.
Wiatrak E. (2013), Pozwólmy dzieciom uczyć się. CKE.
Praca zbiorowa (2014), Bydgoski Bąbel Matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I-III. IBE.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: