Praktyka nauczycielska w przedszkolu 2300-NJ-MPN-PNP
Studenci/tki podczas praktyki dyplomowej w pełni, aktywnie włączają się we wszystkie działania przedszkola. Organizują swoją praktykę według ramowego rozkładu dnia, tworzą i wykorzystują w pracy dokumentację (zapisy w dzienniku zajęć, plany miesięczne, roczne etc.). Samodzielnie projektują oraz przeprowadzają zajęcia edukacyjne z pełną świadomością metod, form i środków dydaktycznych, jakie należy zastosować. Dostrzegają indywidualne potrzeby rozwojowe dzieci i samodzielnie diagnozują problemy wychowawcze oraz edukacyjne dzieci, a także planują działania wspierające. Podejmują refleksję pedagogiczną i dokumentują ją celem przygotowania do przyszłej pracy pedagogicznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- praktyczne zasady samodzielnego planowania i realizowania pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu,
- zasady i sposoby konstruktywnej komunikacji oraz jej rolę we współpracy z dziećmi, ich rodzicami, pracownikami przedszkola i środowiskiem lokalnym,
- znaczenie, zasady oraz formy badań w działaniu nauczyciela i badań partycypacyjnych z udziałem dzieci,
- metodę Studium przypadku jako jedną z form dokumentowania diagnozy i pogłębionej refleksji dotyczącej konkretnego dziecka.
W zakresie umiejętności student potrafi:
- stosować posiadaną wiedzę teoretyczną i przedmiotową do realizacji podjętych zadań opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych,
- tworzyć prawidłowe metodycznie i odpowiadające potrzebom oraz zainteresowaniom dzieci scenariusze zajęć, a także prowadzić zajęcia w oparciu o własny projekt,
- poddawać refleksji i identyfikować spontaniczne zachowania dzieci i wykorzystywać je w trakcie prowadzonych zajęć,
− dokonywać refleksji i diagnozy pedagogicznej oraz dokumentować własne badania dotyczące wybranego dziecka (Studium przypadku),
− współpracować z pracownikami placówki, rodzicami dzieci, osobami ze środowiska lokalnego z pożytkiem dla rozwoju i bezpieczeństwa dziecka.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- pracy z dziećmi (także z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), współpracy z nauczycielami oraz innymi pracownikami przedszkola, w którym odbywa praktykę,
- pełnego szacunku komunikowania się ze wszystkimi uczestnikami procesu wychowania i edukacji dziecka,
- ustawicznego rozwijania swojego przygotowania merytorycznego i praktycznego.
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają:
- aktywny udział studenta/tki w realizacji zadań praktyk,
-złożenie prac pisemnych (stanowiących elementy studenckiego portfolio), w tym: 3 (trzech) scenariuszy zajęć własnego projektu oraz Studium przypadku,
- opinia nauczyciela – opiekuna praktyk.
Podczas oceny pracy pisemnych uwzględnione będą – poprawność merytoryczna, poprawność językowa, stopień pogłębienia refleksji pedagogicznej, umiejętność wiązania teorii z praktyką.
Literatura
− Sieńczewska M. (red.), (2014), Razem poprzez zmiany w kształceniu praktycznym przyszłych nauczycieli, Warszawska Firma Wydawnicza s.c., Warszawa.
− Szuścik U. (red.), (2013), Teoria i praktyka pedagogiczna w refleksji naukowej i praktycznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
- Szymańska M. (2019), Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: