Nauczyciel w przedszkolu 2300-NJ-MPN-NP
Zadaniem studentów/tek jest poznanie różnych form edukacji przedszkolnej, nauczenie się planowania i realizowania zajęć w przedszkolu z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dzieci (aranżują zabawy, zajęcia dydaktyczne, konkursy, wycieczki, etc.), tworzenie planów pracy (m.in. rocznego, miesięcznego, tygodniowego). Studenci/tki zaznajamiają się z funkcjami i kompetencjami nauczyciela przedszkola, uczą się pracować metodami aktywizującymi (planują i podczas praktyki przeprowadzają zajęcia z ich wykorzystaniem, dokonują ewaluacji), wykorzystywać swoją wiedzę na temat konstruktywnej komunikacji celem dobrej współpracy z rodzicami, współpracownikami, społecznością lokalną; uczą się prowadzić obserwację i dokonywać diagnozę pedagogiczną, dokumentują swoją pracę zgodnie z wymogami instytucjonalnymi zapoznając się na bieżąco z najważniejszymi dokumentami prawnymi (Kartą Nauczyciela, najnowszą Podstawą programową, dokumentami nadzoru pedagogicznego), poznają zasady i tryb awansu zawodowego nauczyciela.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- terminologię używaną w pedagogice przedszkolnej,
- procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci w szczególności w okresie średniego dzieciństwa z uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- cele, metody, formy pracy z dziećmi w okresie średniego dzieciństwa ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących oraz właściwego doboru środków dydaktycznych,
- sposoby obserwowania, diagnozowania i radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi i edukacyjnymi we współpracy z rodziną i otoczeniem dziecka,
- rolę nauczyciela w kształtowaniu i rozwijaniu postaw i zachowań dzieci,
- prawa i obowiązki nauczyciela wychowania przedszkolnego na podstawie wybranych aktów prawnych,
- zasady, funkcje, szanse i trudności współpracy przedszkola z rodzicami uczniów oraz podmiotami zewnętrznymi (w szczególności ze środowiskiem lokalnym, m.in. z instytucjami wsparcia rodziny).
W zakresie umiejętności student potrafi:
- integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną do przygotowania zajęć dla dzieci w wieku średniego dzieciństwa oraz w procesie rozwiązywania problemów w grupie przedszkolnej,
- tworzyć scenariusze zajęć dobierając cele, metody, formy, środki do potrzeb dzieci oraz ich zainteresowań,
- dokonywać analizy i interpretacji złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych,
- organizować wartościowe rozwojowo i społecznie środowisko oraz tworzyć właściwy klimat w grupie przedszkolnej,
- dostrzegać sytuacje zagrożeń oraz zapobiegać im,
- skutecznie porozumiewać się z dzieckiem, jego rodziną i osobami z otoczenia, ze środowiskiem lokalnym.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- profesjonalnego i pełnego szacunku do każdego dziecka rozwiązywania konfliktów w grupie przedszkolnej,
- refleksji i oceny własnego poziomu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w obszarze pedagogiki przedszkolnej,
- doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności oraz kompetencji społecznych szczególnie w zakresie komunikacji i współpracy z dziećmi, rodzicami oraz pracownikami przedszkola, a także w obrębie etyki wykonywanego zawodu,
- podejmowania wyzwań zawodowych (indywidualnych i zespołowych).
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają:
- obecność na zajęciach (dozwolona 1 nieobecność w ciągu semestru),
- aktywny udział studenta/tki w realizacji zadań związanych z omawianiem i opracowywaniem kolejnych fragmentów Credo oraz czynne uczestnictwo w dyskusjach podczas zajęć,
- złożenie pracy pisemnej pt.: ,,Moje Pedagogiczne Credo”.
Podczas oceny pracy pisemnej uwzględnione będą – poprawność merytoryczna, poprawność językowa, stopień pogłębienia refleksji pedagogicznej, umiejętność wiązania teorii z praktyką.
Literatura
Literatura podstawowa:
− Babiuch M. (2005), Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów? Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
− Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B. (2010), Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Wydawnictwo Jedność, cop., Kielce.
− Bulera M., Żuchelkowska K. (2006), Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.
− Dmochowska H. (2007), Współczesne modele kształcenia nauczycieli przedszkola. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
− Karwowska-Struczyk M., Słodownik-Rycaj E., (red.), (2007), Pedagogika małego dziecka: wybrane zagadnienia. Wydział Pedagogiczny UW: Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
− Klim-Klimaszewska A. (2012), Pedagogika przedszkolna: nowa podstawa programowa. Polski Instytut Wydawniczy, Warszawa.
− Laska E. (red.), (2007), Nauczyciele wobec wczesnej edukacji dziecka. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
− Siarkiewicz E. (2000), Ostatni bastion. Jawne i ukryte wymiary pracy przedszkola. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
− Szymańska M. (2019), Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków.
- Tripp D. (1996), Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
− Waloszek D. (2010), Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków.
− Waloszek D. (red.), (2009), Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie. Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków.
− Zaczyński W. (2000), Praca badawcza nauczyciela. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 2215) i bieżące Rozporządzenia MEN oraz MENiS.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: