Moduł Praktyki nauczycielskie 2300-NJ-MPN
Istotą modułu jest samodzielne planowanie, projektowanie, organizowanie, prowadzenie i ewaluowanie zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolu oraz w szkole w języku polskim i angielskim. Towarzyszące praktykom refleksje umożliwią studentom/studentkom weryfikację efektywności różnych innowacyjnych metod edukacyjnych, form i środków w realizacji programu nauczania. Studenci/studentki będą mieć możliwość obserwowania i diagnozowania potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci/uczniów, indywidualizowania organizowanych im sytuacji edukacyjnych, identyfikowania spontanicznych zachowań podopiecznych w celu rozwiązywania różnych problemów wychowawczych. Samodzielnie przygotowują portfolio, które będzie podstawą oceny różnych kompetencji pedagogicznych oraz analizy przebiegu ich rozwoju zawodowego na przestrzeni studiów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- cele, funkcje, zadania i prawne uwarunkowania funkcjonowania przedszkola i szkoły, praktyczne zasady samodzielnego planowania i realizowania pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej (K_W07, K_W13),
- zasady samodzielnego planowania, organizowania, prowadzenia i ewaluacji pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej (K_W09,K_W01),
- cele, metody, formy i środki dydaktyczne do pracy z dziećmi w wieku 3-9 lat (K_W09),
- metody diagnozowania, oceniania i wspierania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych (K_W10),
- zasady tworzenia środowiska fizycznego i społecznego służącego procesom rozwoju i uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym (K_W11),
- zasady i sposoby konstruktywnej komunikacji oraz jej rolę we współpracy z dziećmi, ich rodzicami, pracownikami przedszkola i środowiskiem lokalnym (K_W12),
- znaczenie korzystania w pracy zawodowej nauczyciela ze zdobytej wiedzy merytorycznej i metodycznej (K_W01, K_W12).
W zakresie umiejętności student potrafi:
- stosować posiadaną wiedzę teoretyczną i przedmiotową do realizacji podjętych zadań opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych (K_U09, K_U10),
- tworzyć prawidłowe metodycznie i odpowiadające potrzebom oraz zainteresowaniom dzieci i uczniów scenariusze zajęć, a także prowadzić zajęcia w oparciu o własny projekt (K_U09, K_U10),
- diagnozować, oceniać i indywidualizować pracę dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych (K_U08),
− współpracować z pracownikami placówki, rodzicami dzieci, osobami ze środowiska lokalnego z pożytkiem dla rozwoju i bezpieczeństwa dziecka (K_U11, K_U13),
- krytycznie analizować i prowadzić refleksję nad obserwowanymi i organizowanymi sytuacjami edukacyjnymi i wychowawczymi, dokumentować własne doświadczenia (K_U04),
- wyciągnąć konstruktywne wnioski z własnych doświadczeń pedagogicznych dla doskonalenia swojej działalności nauczycielskiej (K_U04).
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- aktywnej i twórczej pracy z dziećmi (także z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), współpracy z nauczycielami, innymi pracownikami szkoły, w której odbywa praktykę i podmiotami zewnętrznymi (K_K05, K_K07),
- pełnego szacunku komunikowania się ze wszystkimi uczestnikami procesu wychowania i edukacji dziecka (K_K09),
- refleksji i oceny własnego poziomu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w obszarze pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej (K_K01),
- doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności oraz kompetencji społecznych (K_K01),
- postępowania zgodnie z zasadami i normami etycznymi i prawnymi w pracy pedagogicznej (K_K07, K_K09),
- podejmowania wyzwań zawodowych (indywidualnych i zespołowych) (K_K01).
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają:
- aktywny udział studenta/studentki w realizacji zadań praktyk i warsztatów,
- złożenie wymaganych prac pisemnych,
- zakres i stopień pogłębienia refleksji pedagogicznej studenta/studentki po odbytych praktykach,
- opinie nauczycieli – opiekunów praktyk pedagogicznych w placówkach.
Ocena końcowa to średnia ważona z ocen uzyskanych przez studenta/studentkę z poszczególnych przedmiotów stanowiących komponenty modułu oraz portfolio podsumowującego jego/jej rozwój zawodowy na przestrzeni studiów pedagogicznych.
Praktyka nauczycielska w szkole – 15%
Nauczyciel w szkole – 10%
Praktyka nauczycielska w przedszkolu – 15%
Nauczyciel w przedszkolu – 10%
Portfolio – 50%
Praktyki zawodowe
tak
Literatura
Arends R.I.., Uczymy się nauczać. WSiP, 1994
Krzemiński M., Moraczewska B.(red.), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, T I. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku, 2012
Perry R., Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem. WSiP, 2000
Przyborowska B., Pedagogika innowacyjności. Między teorią, a praktyką. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2013
Szuścik U. (red.), Teoria i praktyka pedagogiczna w refleksji naukowej i praktycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013
Szymańska M., Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2019
Włoch St., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wyd. Akademickie „Żak”, 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: