Elementy prawa dla nauczycieli 2300-NJ-MNPiS-EP
W trakcie konwersatorium omawiane będą i analizowane podstawowe zagadnienia dotyczące sytuacji prawnej ucznia wynikającej z różnych obszarów prawa: cywilnego, rodzinnego i opiekuńczego, dotyczącego pomocy społecznej, oświatowego, praw dziecka oraz prawa pracy, niezbędne w pracy nauczyciela. Omawiana będzie także sytuacja prawna nauczycieli i rodziców uczniów. Analizie zostaną poddane podstawowe zagadnienia prawa oświatowego, takie jak: cele, zadania i organizacja systemu oświaty, obowiązek szkolny i obowiązek nauki, ocenianie w świetle prawa, zasady i sposób organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole, kompetencje dyrektora, rady pedagogicznej i organów społecznych w przedszkolu i szkole. Część zajęć będzie odbywać się w oparciu o studia przypadku, podczas tych zajęć studenci będą dokonywali analizy prawno-pedagogicznej konkretnych sytuacji szkolnych i szukali optymalnych rozwiązań problemów. Poruszane zagadnienia i sposób organizacji zajęć mają przede wszystkim na celu przygotowanie studentów do sprawnego posługiwania się przepisami prawa w praktyce szkolnej. Dyskutowane i analizowane zagadnienia prawne, omawianie poprawnych rozwiązań prawnych oraz samodzielne rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem przepisów prawnych mają pomóc studentom w późniejszej pracy nauczyciela, w różnych placówkach oświatowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
• sytuację prawną dziecka w szkole w świetle przepisów różnych gałęzi prawa, przede wszystkim: cywilnego, rodzinnego i opiekuńczego, pracy, oświatowego;
• cele, zadania i zasady organizacji systemu oświaty, wie jakie są podstawowe zadania szkoły w zakresie dydaktyki, wychowania i opieki nad uczniami;
• możliwości jakie wynikają z przepisów różnych gałęzi prawa dla skutecznego prowadzenia w szkole i przedszkolu działań edukacyjnych i wspierających dziecko w trudnych sytuacjach rodzinnych, zdrowotnych, społecznych;
• sytuację prawną nauczycieli i rodziców uczniów, wie jakie prawa przysługują uczniom i jak powinny być chronione.
W zakresie umiejętności student potrafi:
• wykorzystywać wiedzę z zakresu prawa oświatowego do rozwiązywania problemów szkolnych;
• wykorzystywać wiedzę z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego, pomocy społecznej, pracy i prawa oświatowego do wspierania dziecka w trudnych sytuacjach rodzinnych, zdrowotnych, społecznych;
• wykorzystywać wiedzę z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego i prawa oświatowego do pracy z rodzicami i wspierania rodziców uczniów w trudnych sytuacjach;
• wykorzystywać wiedzę z zakresu prawa do rozwoju zawodowego i dalszego kształcenia i samokształcenia.
W zakresie kompetencji społecznych student:
• rozumienie znaczenie prawa w organizacji procesu edukacji, pomocy i wspierania dziecka i rodziny oraz potrzebę stosowania prawa w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej;
• rozumienie konieczność uzupełniania i pogłębiania wiedzy z zakresu prawa oświatowego i obszaru wspierania dziecka i rodziny dla rozwoju kompetencji zawodowych i podejmuje aktywność samokształceniową w tym zakresie;
• rozumie znaczenie prawa wewnątrzszkolnego dla dobrej organizacji pracy szkoły w zakresie jej zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
• jest gotowy do stałego pogłębiania znajomości prawa dotyczącego edukacji szkolnej/przedszkolnej.
Kryteria oceniania
W trakcie zajęć student jest oceniany za znajomość literatury przedmiotu, aktywność indywidualną i pracę w grupie.
Literatura
Ustawa Prawo Oświatowe (tekst jednolity: Dz. U. z 2023r. poz. 900 z późn. zmn.)
Ustawa o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2022r. poz.2230)
Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz.U. z 2023r. poz. 984 z późn. zmn.)
Konwencja o prawach dziecka i protokoły fakultatywne
Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy (tekst jednolity: Dz. U. z 2020r. poz.1359 ). Tytuł II. Pokrewieństwo i powinowactwo. Dział I. Przepisy ogólne, Dział I a. Rodzice i dzieci.
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (tekst jednolity: Dz.U. z 2023r. poz.1426)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. W sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych ( Dz. U. z 2019r. poz. 373).
Komorowski, T. Prawo oświatowe w praktyce, Warszawa 2007 r.
Akty prawne i dokumenty wewnętrzne szkoły i przedszkola
Inne dokumenty prawne polecane w trakcie zajęć przez prowadzącą
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: