Sztuka dla nauczycieli - muzyka 2300-NJ-MKNWE-SZM
I. Muzyka jako sztuka. Podstawy wiedzy o muzyce i jej elementach. II. Podstawowe pojęcia muzyczne umożliwiające kształcenie wyobrażeń muzycznych. Pięć form ekspresji muzycznej: śpiew, ruch przy muzyce, gra na prostych instrumentach, słuchanie muzyki i tworzenie muzyki elementarnej.
III. Zasady konstrukcji utworów muzycznych. Podstawowe pojęcia dotyczące form muzycznych: motyw, fraza, zdanie, okres muzyczny, temat, polifonia, homofonia. Formy: jednoczęściowa (A), dwuczęściowa (AB), repryzowa (ABA), rondo, wariacje, kanon.
IV. Etapy rozwoju muzykalności i zdolności muzycznych na poszczególnych etapach rozwoju człowieka.
V. Kolejność wprowadzania pojęć muzycznych w zależności od etapu rozwoju i możliwości wykonawczych dziecka. VI. Kryteria doboru repertuaru i metodyka nauczania muzyki opartej na pięciu formach aktywności muzycznej dziecka. VII. Rodzaje słuchu muzycznego. Sposoby kształcenia słuchu i uczenia piosenek z uwzględnieniem skali głosu i możliwości głosowych dzieci. VIII. Możliwości ruchowe dzieci w poszczególnych przedziałach wiekowych. Kolejność wprowadzania i sposoby uczenia układów ruchowych i tańców. IX. Gra na prostych instrumentach perkusyjnych. Dobór prostych akompaniamentów na przykładzie wybranych piosenek, ćwiczeń i zabaw z wykorzystaniem gestodźwięków, instrumentów niekonwencjonalnych i Instrumentarium Orffa. IX. Sposoby tworzenia muzyki elementarnej. Uczenie przez odkrywanie. Stwarzanie sytuacji dydaktycznych umożliwiających samodzielne poszukiwanie rozwiązań w zadaniach twórczych. X. Typy przeżyć muzycznych – próba określenia własnego stylu słuchania muzyki. Wprowadzenie studentów w kulturę muzyczną poprzez kształcenie wrażliwości muzycznej i gustu muzycznego w kontaktach z wartościowym repertuarem muzycznym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- zna etapy rozwoju muzykalności i zdolności muzycznych człowieka - potrafi wymienić kryteria doboru repertuaru muzycznego dla dzieci - zna i rozumie podstawowe pojęcia i słownictwo związane z kulturą muzyczną
- zna elementy muzyki, ich rolę i znaczenie w odbiorze dzieła muzycznego
- zna zasady konstrukcji utworów muzycznych oraz podstawowe pojęcia dotyczące form muzycznych
- zna typy przeżyć muzycznych, rozumie wpływ wiedzy o muzyce na adekwatny odbiór muzyki
- zna swoje preferencje muzyczne i ich znaczenie w dydaktyce zajęć muzycznych
- zna miejsca, w których można posłuchać muzyki wartościowej
- wie, jaka jest rola utworu muzycznego oraz rola dyrygenta w kreowaniu muzyki
- dostrzega aspekt wspólnotowy przeżyć muzycznych i potrafi go wykorzystać
w pracy dydaktycznej
- ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy muzycznej, samokształcenia i żywego kontaktu z muzyką
Kryteria oceniania
- aktywne uczestnictwo w zajęciach
- zaliczenie sprawdzianu z zakresu wiedzy o muzyce jako sztuce oraz zagadnień związanych z metodyką muzyki poruszanych podczas zajęć
i w zaleconej lekturze.
Literatura
Burowska Z. , Wprowadzenie w kulturę muzyczną. Dymara B. (red.), Dziecko w świecie muzyki. Krauze-Sikorska H. Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka. Podolska B. Muzyka w przedszkolu. Metodyka. Przychodzińska-Kaciczak M., Zrozumieć muzykę. Sacher W.A. Słuchanie muzyki a kształtowanie emocjonalności dzieci. Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci. Umuzykalnienie według koncepcji Carla Orffa. Śmiechowski B., O muzyce najpiękniejszej ze sztuk. Historia muzyki. Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, wyd. II rozdz. VI
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: