Nauki przyrodnicze dla nauczycieli 2300-NJ-MKNWE-NP
Celem zajęć jest poszerzenie i pogłębienie wiedzy studentów dotyczącej podstawowych obiektów, zjawisk i procesów przyrodniczych oraz krytyczna analiza metod i form zdobywania, gromadzenia, analizowania oraz przetwarzania i wykorzystywania informacji z różnych dziedzin wiedzy, także z wykorzystaniem multimediów. W ramach kursu studenci wykorzystują różnorodne metody uczenia się indywidualnego i grupowego. Posłużą one planowaniu, a następnie realizacji w grupach projektów, zgodnych z wybranym tematem. Treści projektów skupiają się wokół wskazanych zagadnień z zakresu botaniki, zoologii, fizyki, chemii, geografii itp. Zajęcia kończą się prezentacjami wyników działań wykonanych w ramach działań projektowych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- kluczowe pojęcia oraz zjawiska i procesy z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej, występujące w bezpośrednim otoczeniu dziecka/ucznia oraz wynikające z zainteresowań dzieci/uczniów,
- istotne prawidłowości organizacji systemu wiedzy naukowej w obszarze botaniki, zoologii, chemii, fizyki i geografii.
W zakresie umiejętności student potrafi:
- rozpoznawać gatunki roślin i zwierząt najczęściej występujących w otoczeniu dziecka/ucznia,
- wykorzystywać obserwację jako metodę poszerzania i pogłębiania własnej wiedzy na temat obiektów przyrodniczych związanych ze środowiskiem lokalnym oraz z własnymi zainteresowaniami,
- analizować i wyjaśniać powszechnie występujące zjawiska i procesy przyrodnicze posługując się prostymi eksperymentami,
- stosować zasady bezpiecznego prowadzenia działań badawczych w obszarze przyrodniczym w warunkach laboratoryjnych i w terenie,
- skutecznie wykorzystywać polskie i obcojęzyczne źródła oraz technologię informacyjno-komunikacyjną w procesie poszerzania i pogłębiania własnej wiedzy przyrodniczej,
- dostrzegać i wyjaśniać wzajemne związki w funkcjonowaniu środowiska przyrodniczego i społecznego,
- dostrzegać i analizować wzajemne relacje między wiedzą przyrodniczą a innymi jej dyscyplinami tj. językoznawstwo, literaturoznawstwo, matematyka, nauki o sztuce i nauki o zdrowiu,
- ocenić przydatność metod, środków, materiałów i dobrych praktyk w uczeniu się o środowisku przyrodniczym.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- oceny własnych kompetencji zawodowych w zakresie przygotowania merytorycznego do prowadzenia zajęć przyrodniczych z dziećmi/uczniami,
- podejmowania działań samodzielnie i we współpracy sprzyjających głębszemu rozumieniu funkcjonowania świata przyrody,
- przyjmowania refleksyjnej postawy wobec współczesnych zagrożeń środowiska przyrodniczego i upowszechniania idei dbałości o nie.
Kryteria oceniania
Warunki uzyskania zaliczenia:
- obecność na zajęciach (możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności),
- grupowe opracowanie i prezentacja wybranego zagadnienia dotyczącego wiedzy przyrodniczej,
- pozytywna ocena punktowa (minimum 60%) z testu wiedzy kończącego zajęcia.
Kryteria oceny projektu grupowego:
- kompletność i poprawność merytoryczna wymaganej dokumentacji projektu,
- jakość publicznej prezentacji,
- rzetelność pracy indywidualnej studenta/tki oraz współpraca w grupie projektowej.
Sposób zaliczenia: zaliczenie pisemne i ustne
Literatura
Gołębniak B. D., Uczenie metodą projektu, WSiP, Warszawa 2002
Johnson O., More D., Drzewa Przewodnik Collinsa, Multico, Warszawa 2019
Kozłowski M., Owady Polski, Multico, Warszawa 2018
Kruszewicz A., Ptaki Polski, Multico, Warszawa 2019
Seria: Flora Polski, Multico
Pozostałe książki będą zależne od wyboru tematyki projektów przez studentów/tki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: