Edukacja w przedszkolu 2300-NJ-MDPS-EP-K
Tematyka zajęć:
- potrzeby rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym oraz sposoby ich zaspokajania w procesie opieki i edukacji w środowisku rodzinnymi i w przedszkolu;
-specyfika pracy nauczyciela wczesnej edukacji: zadania oraz funkcje nauczyciela przedszkola, modele bycia nauczycielem;
- rola języka i komunikacji w procesie opieki i edukacji w przedszkolu , edukacja dialogowa jako podstawa relacji dziecko-nauczyciel-rodzice;
- znaczenie edukacji przedszkolnej dla rozwoju dzieci w świetle badań;
- problematyka sprzyjającej rozwojowi dzieci wysokiej jakości oferty opieki i edukacji w przedszkolu;
- przestrzeń architektoniczna i społeczna relacji we wczesnej instytucjonalnej opiece i edukacji – możliwości i ograniczenia jej wykorzystywania;
- zasady organizacji wartościowego poznawczo, społecznie i emocjonalnie środowiska wychowawczego i edukacyjnego w przedszkolu ; zabawa jako źródło doświadczeń indywidualnych i socjalizacji dzieci;
- Modele wczesnej opieki i edukacji – innowacyjne koncepcje organizacji opieki i edukacji w przedszkolu;
- monitorowanie rozwoju dzieci, wspieranie krytycznego myślenia, ekspresji twórczej, społecznego zaangażowania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA - student zna i rozumie:
1. Specyfikę rozwoju dziecka w okresie wczesnego, średniego dzieciństwa oraz sposoby efektywnego wspierania potencjału rozwojowego w przedszkolu
2. Rolę nauczyciela wczesnej edukacji w procesie spersonalizowanego wspierania rozwoju dzieci i motywowania ich do uczenia się w przedszkolu i szkole
3. Rolę przedszkola jako instytucji społecznych integrujących nauczycieli, dzieci i rodziców oraz środowisko lokalne wokół wczesnodziecięcej opieki i edukacji oraz tworzenia warunków dla bezpiecznego i harmonijnego rozwoju.
4. Treści, metody i formy organizacji efektywnej opieki i edukacji dzieci w przedszkolu oraz monitorowania ich osiągnięć rowojowych
UMIEJĘTNOŚCI umiejętności student potrafi:
1. Wykorzystywać wiedzę teoretyczną z pedagogiki przedszkolnej w procesie interpretowania instytucjonalnej praktyki edukacyjnej
2. Krytycznie analizować różne style wychowawcze, dokonywać porównań i podejmować dyskusję na temat ich zalet i wad
3. Efektywnie wykorzystywać różne sposoby komunikowania się z dziećmi i rodzicami oraz innymi nauczycieli, w tym z wykorzystaniem mediów cyfrowych
4. Dokonać właściwego wyboru sposobów organizacji pracy przedszkola i, dostosować do indywidualnych potrzeb dzieci.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE - gotów do:
1. Pracy zespołowej o charakterze badawczym lub analitycznym w obszarze zagadnień z pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
2. Rozwijać swój warsztat zawodowy w drodze tutoringu koleżeńskiego i indywidualnego planu rozwoju.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, analiza artykułu naukowego na temat edukacji przedszkolnej, kolokwium - pisemne zaliczenie.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, Pedagogika dziecka. 2020.
A. Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. 2013.
Magdalena Czub, Joanna Matejczuk, Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych 6 latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny społeczeństwa. IBE 2015.
D. Waloszek, Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusy i przedmiotu badań 2007.
E. Hornowska, A.I Brzezińska, K. Appelt, K. Kaliszewska-Czeremska, Rola środowiska w rozwoju małego dziecka. Scholar 2015.
M. Sławińska, Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Impuls 2010
A. Olczak, Umowa społeczna z dzieckiem jako droga ku demokracji w wychowaniu. 2010.
K. Kuszak, Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym. 2006 UAM.
H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak (red), Aktywna edukacja w przedszkolu i szkole. Teoria i praktyka 2010.
- G. Dahlberg, P. Moss, A. Pence, Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki, rozdz. 4 DSW 2013.
- K. Gawlicz, Gotowi do podporządkowania się. Edukacja przedszkolna jako proces kształtowania zdezintegrowanych podmiotów. W: D. Klus-Stańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna. Impuls 2015.
- M. Żytko, Gotowość dzieci i gotowość szkoły do uczenia się. Rozważania wokół problematyki diagnozowania jakości wczesnej edukacji. „Ruch Pedagogiczny” nr 2/2014
- T. Szlendak, Zaniedbana piaskownica. Style wychowania małych dzieci a problem nierówności szans edukacyjnych. Isp 2003.
B. J. Wadsworth, Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. WSiP 1998, rozdz.8,9.
D. Wood, Jak dzieci uczą się i myślą? Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Rozdz. 1 Obrazy dzieciństwa i ich odbicie w nauczaniu.
M. Żytko, Edukacja językowa w szkole – między dążeniem do formalizacji schematu a refleksją nad uczestnictwem w zdarzeniach komunikacyjnych, w: D. Klus-Stańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna. Impuls 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: