Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (Współpraca nauczycieli z rodzicami i otoczeniem społecznym dzieci ze SPE) 2300-NJ-MDPS-DP-WS
Na zajęciach dotyczących współpracy nauczycieli z rodzicami i otoczeniem społecznym dzieci ze SPE zostaną poruszone zagadnienia, z jakimi stykają się wychowawcy w szkole i w przedszkolu w relacjach z rodzicami uczniów z trudnościami w funkcjonowaniu. Program zajęć obejmuje wsparcie kompetencji zawodowych przyszłych nauczycieli w budowaniu efektywnej współpracy pomiędzy szkołą a rodzicem i otoczeniem społecznym dziecka. Na zajęciach zostaną poruszone kwestie ujednolicenia oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkoły i środowiska rodzinnego oraz współodpowiedzialności rodzica za proces edukacyjny dziecka. Omawiane zagadnienia będą również dotyczyły znaczenia tworzenia partnerskich relacji pomiędzy rodzicami a środowiskiem szkolnym ucznia oraz podnoszenia świadomości edukacyjnej rodziców. W części zajęć, która będzie miała na celu zwiększenie kompetencji zawodowych przedmiot przyjmie formę warsztatu.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- specyfikę problemów, przyczyny, przejawy trudności w rozwoju, uczeniu się i zachowaniu u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym.
- rolę współpracy nauczyciela z rodzicami ucznia ze SPE i jego środowiskiem oraz znaczenie ujednolicania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkoły i środowiska rodzinnego dziecka ze SPE,
- cele, zasady i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia.
W zakresie umiejętności student potrafi:
- dokonać oceny funkcjonalnej sytuacji dziecka i jego środowiska w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym, w tym dziecka z niepełnosprawnością;
- współpracować z rodziną i otoczeniem społecznym przedszkola lub szkoły w procesie planowania wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi;
- współpracować z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia;
- wskazać znaczenie wpływu współpracy rodzica ze szkołą i szkoły z rodzicem na funkcjonowanie, rozwój i sukces edukacyjny dziecka,
- wykorzystać wiedzę teoretyczną w budowaniu relacji z rodzicami i opiekunami uczniów ze SPE oraz wskazać cechy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami dzieci ze SPE oraz rodziców ze szkołą.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi;
- przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi;
- zaprojektowania działań nastawionych na współpracę z rodzicem dziecka ze SPE;
- budowania efektywnych relacji z rodzicem dziecka ze SPE.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, kolokwium.
Studentka/Student może opuścić maksymalnie jedne zajęcia.
Literatura
1. Christopher C.J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się;
2. Hernik, Malinowska, Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów;
3. Nowosad I., Współpraca nauczycieli z rodzicami i szkoły ze środowiskiem lokalnym, W: Nowosad, Mortag, Ondráková (red.) Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły;
4. Rafał-Łuniewska, Wspieranie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi razem – rodzice i szkoła, Ośrodek Rozwoju Edukacji,
5. Rola, Rodzic w edukacji włączającej jako współuczestnik procesu, W: Chrzanowska Szumski, Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: