MBSH-Zbieranie i analiza danych jakościowych 2300-NJ-MBSH-ZJ
Charakter badań jakościowych: dogłębna analiza (zanurzenie i kontekst), podejście interpretatywne, dynamika procesu badawczego
Rola badacza. Etyka badań terenowych
Gromadzenie danych jakościowych:
Obserwacja
Wywiad indywidualny
Wywiad grupowy (grupy fokusowe)
Analiza dokumentów
Strategie badawcze
Studium przypadku
Badanie etnograficzne
Analiza danych jakościowych
Przygotowanie materiału do analizy jakościowej. Opisywanie, łączenie i grupowanie materiału badawczego
Analiza ilościowa danych jakościowych – dane kategorialne
Indukcyjna analiza danych (porządkowanie danych, kodowanie, ocena poprawności danych)
Kodowanie dedukcyjne, kodowanie indukcyjne (otwarte), kodowanie osiowe, kodowanie selektywne; date driven coding, concept driven coding
Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych - CAQDAS (wybrany program: edytor tekstu, Atlas.ti, HyperRESEARCH, OpenCode 3.6)
Interpretacja danych: analiza treści, analiza narracyjna, analiza dyskursu, analiza ramowa, teoria ugruntowana, analiza tematyczna
Prezentacja wyników badań
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
M.W4. Rolę przyjętego paradygmatu badawczego, metod doboru obiektów do badania, metod gromadzenia danych jakościowych (obserwacja, wywiad pogłębiony, wywiad grupowy, analiza dokumentów), modele analizy danych jakościowych, zasady selekcji i kodowanie danych jakościowych, wyłanianie kategorii analizy i analizę relacji między nimi. Rolę IT w gromadzeniu i analizie danych jakościowych. Kluczowe pojęcia pozwalające oceniać jakość badań jakościowych: trafność i autentyczność danych, triangulację perspektyw teoretycznych i metod badawczych. Rolę badacza w badaniach jakościowych.
M.W5. Zasady opracowywania raportu z badań naukowych; warsztat pisarski, język i sposób narracji; wybrane standardy edycji tekstu naukowego (popularyzowanie APA 6).
M.W6. Sposoby praktycznego wykorzystania badań naukowych w pracy nauczyciela.
M.W7. Etyczne aspekty prowadzenia i wykorzystywania badań społecznych w oparciu o metody jakościowe, podstawowe zasady przeprowadzania tych badań, dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego.
W zakresie umiejętności student potrafi:
M.U4. Dobrać do jakościowego problemu badawczego odpowiedni schemat badawczy, metodę doboru obiektów do badania i metody zbierania danych. Przeanalizować zebrane dane i zinterpretować uzyskany wynik. Ocenić jakość uzyskanego wyniku. Ocenić poprawność zebranych danych oraz wiarygodność zastosowanych metod i procedur badawczych.
Wykorzystać wybrany program komputerowy do analizy danych jakościowych.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
M. K02. Przyjęcia postawy refleksyjnego pedagoga nastawionego na krytyczne badanie efektów swoich działań zawodowych.
M. K05. Przyjęcia etycznej odpowiedzialności za realizowane działania badawcze.
Świadomego wykorzystania strategii badań jakościowych w głębszym poznaniu rzeczywistości społecznej (w tym szkolnej).
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, zaliczenie kolokwium, wykonanie projektu badawczego.
Student może opuścić maksymalnie jedne zajęcia.
Sposób zaliczenia – zaliczenie na ocenę (ocena będzie umieszczona w komentarzu do zaliczenia).
Literatura
Literatura podstawowa:
Babbie E. (2006), Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red). (2009), Metody badań jakościowych, tom 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Jemielniak D. (red.). (2012), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, tom 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Silverman D. (2007), Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Yin R.K. (2015), Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Literatura uzupełniająca:
Charmaz K. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Geertz C. (2005), Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Niedbalski J. (2014), Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Rose G. (2010), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PW
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: