MBSH-Czytanie i pisanie tekstu naukowego 2300-NJ-MBSH-Wr
Rodzaje i typowa struktura tekstów naukowych. Analiza przykładowego raportu badawczego (odpowiednio ilościowego lub jakościowego) i artykułu przedstawiającego wyniki metaanalizy.
Znaczenie przeglądu literatury w pracy naukowej i ogólne zasady jego realizacji. Wykorzystanie baz tekstów BUW do wykonania przeglądu literatury. Selekcja i ocena wiarygodności tekstu naukowego.
Wykorzystanie programów wspomagających tworzenie przepisów i bibliografii. Wykorzystanie funkcji edytora tekstu i specjalistycznych programów (np. Zotero).
Narracja w opisie badań: od problemu badawczego, przez metodę jego rozwiązania, wyniki, do dyskusji wyników. Specyfika narracji w badaniach jakościowych.
Planowanie struktury tekstu: rozdziały, podrozdziały, paragrafy. Cytaty i przepisy.
Prezentacja wyników w badaniu ilościowym: tabele, wykresy, schematy, niezbędne statystyki, precyzja podawania wyników.
Prezentacja wyników w badaniach jakościowych: korzystanie z transkrypcji, grafy, mapy pojęciowe, elementy ilościowe w badaniach jakościowych.
Pisanie streszczenia (abstrakt), dobór słów kluczowych.
Przygotowywanie plakatu naukowego (poster).
Problemy etyczne związane z pisaniem tekstu naukowego: plagiat, autoplagiat, komisja etyki badań naukowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
M.W2. Rolę teorii w badaniach społecznych (dialog z poprzednikami, znaczenie przeglądu literatury), logikę procesu badawczego i kluczowe jego elementy: konceptualizacja, definiowanie i sformułowanie problemu badawczy, metoda jego rozwiązania, zbieranie i analiza danych, analiza danych i uzyskanie wyniki, ich interpretacja i dyskusja. Strategia dedukcyjna i indukcyjna w badaniach naukowych.
M. W5. Zasady opracowywania raportu z badań naukowych; warsztat pisarski, język i sposób narracji; wybrane standardy edycji tekstu naukowego (popularyzowanie APA 6). Zasady przygotowania na podstawie raportu badawczego posteru konferencyjnego.
M. W6. Konieczność wykorzystania wyników badań naukowych w praktyce pedagogicznej. Sposoby praktycznego wykorzystania badań naukowych: analiza problemów pedagogicznych, diagnoza potrzeb, planowanie i ewaluacja działań interwencyjnych. Krytyczno-emancypacyjny i transformacyjny potencjał badań naukowych.
M. W9. Rolę pracy magisterskiej jako inicjacyjnego doświadczenia badawczego w studiowaniu i przygotowaniu do zawodu nauczyciela wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego.
W zakresie umiejętności student potrafi:
M.U2. Do wybranego pomysłu badawczego (preferowane badanie diagnostyczne lub ewaluacyjne w obszarze edukacji przedszkolnej lub wczesnoszkolnej) zrobić przegląd literatury z wykorzystaniem elektronicznych baz tekstów naukowych dostępnych w zasobach BUW (min. 4-5 artykułów z renomowanych czasopism naukowych, w tym min. 2 angielskojęzyczne). Zkonceptualizować wybrany pomysł badawczy, czyli przejść od pojęć przedteoretycznych do teoretycznych. Wybrać strategię i paradygmat, dogodną teorię, sformułować problem badawczy.
M. U5. Na podstawie wyników zrealizowanego w ramach seminarium empirycznego mini projektu badawczego przygotować raport badawczy. Raport musi być zrobiony zgodnie ze standardem APA 6 lub innym standardem edycyjnym ustalonym z prowadzącym.
M. U6. Przenalizować etyczne aspekty zaprojektowanego badania naukowego.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
M. K02. Przyjęcia postawy refleksyjnego pedagoga nastawionego na krytyczne badanie efektów swoich działań zawodowych.
M. K03. Uznania, że działania i instytucje pedagogiczne muszą być ewaluowane.
M. K04. Planowania swojego rozwoju zawodowego uwzględniającego śledzenie wyników badań naukowych ważnych dla działalności pedagogicznej.
M. K05. Przyjęcia etycznej odpowiedzialności za realizowane działania badawcze.
Kryteria oceniania
W ramach zblokowanych zajęć Seminarium empiryczne i Czytanie i pisanie tekstu naukowego
2-osobowe zespoły będą przygotowywać projekt badawczy. Zespół będzie musiał:
Zespół będzie musiał:
- zrobić mini przegląd literatury (min. 4-5 artykułów, w tym min. 2 w języku angielskim, konieczne wykorzystanie bazy BUW),
- sformułować problem badawczy,
- opisać metodę jego rozwiązania,
- zgromadzić dane lub wykorzystać dane zastane,
- przeanalizować dane z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi,
- napisać raport w formacie zgodnym z standardami APA (w wersji 6 wg polskiej adaptacji Harasimczuk, Cieciuch) i przygotować poster.
Ocena z projektu jest oceną z części praktycznej modułu..
Sposób zaliczenia – na ocenę (łączna ocena z Seminarium empirycznego i Warsztatu czytania i pisania tekstu naukowego)
Literatura
Babbie E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Harasimczuk J., Cieciuch J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie APA. Wydawnictwo Liberi Libri.
Literatura uzupełniająca: - dobierana do omawianych zagadnień
-
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: