MBSH-Moduł Metodologia badań społecznych i humanistycznych 2300-NJ-MBSH
Organizacja
Podział modułu na semestry:
Semestr 1:
Wprowadzenie do metodologii badań społecznych (30 godzin W),
Zbieranie i analiza danych ilościowych z elementami statystyki (45 godzin K),
Semestr 2:
Elementy metodologii badań humanistycznych (15 godzin W),
Zbieranie i analiza danych jakościowych (30 godzin K),
Seminarium empiryczne (10 godzin S),
Warsztaty Czytanie i pisanie tekstu naukowego (30 godzin Wr),
Treści kształcenia wg programu
Zgodnie z Programem kierunku treści modułu to:
Podstawowe pojęcia metodologii badań społecznych i zasady naukowego rozumowania. Badania podstawowe i stosowane. Podstawowe paradygmaty w naukach społecznych. Specyfika badań w naukach humanistycznych. Zasady sporządzania przeglądu literatury naukowej i formułowania pytań i hipotez badawczych. Metody doboru obiektów do badania, schematy badawcze, metody gromadzenia danych ilościowych i jakościowych, podstawowe modele analizy zebranych danych. Zasady przygotowywania prezentacji i tekstów naukowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zgodnie z programem studiów 5-letnich na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna moduł ma być ukierunkowany na uzyskanie przez studentów następujących efektów uczenia się:
Absolwent zna i rozumie:
K_W04: pojęcia metodologii, logikę postępowania w badaniach społecznych i humanistycznych, zasady projektowania oraz prowadzenia badań diagnostycznych i ewaluacyjnych;
K_W09: metody projektowania i ewaluacji sytuacji wychowawczych i edukacyjnych w pracy z dziećmi w zakresie edukacji językowej, matematycznej, przyrodniczej, społecznej, artystycznej, wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej, informatycznej oraz posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną;
Absolwent potrafi:
K_U03: poprawnie posługiwać się językiem polskim w mowie i piśmie oraz językiem obcym przynajmniej na poziomie B2+;
K_U05: wykorzystać wiedzę metodologiczną do projektowania i prowadzenia badań w paradygmacie ilościowym i jakościowym, z uwzględnieniem norm etycznych oraz napisania raportu badawczego i pracy dyplomowej;
K_U07: oceniać z perspektywy metodologicznej jakość wyników badań naukowych wykorzystywanych do analizowania i planowania działań pedagogicznych z zakresu wczesnej opieki i edukacji, planować badania diagnostyczne i ewaluacyjne;
Absolwent jest gotów do:
K_K01: przyjmowania refleksyjnej postawy wobec swojej działalności zawodowej, samodzielnego i we współpracy z innymi poszerzania swojej wiedzy oraz doskonalenia umiejętności zawodowych;
K_K02: podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, argumentowania i P7S_KK 10 uzasadniania swojego zdania z wykorzystaniem wiedzy naukowej;
Kryteria oceniania
Ocena z egzaminu modułowego
Nie ma specjalnego egzaminu modułowego. Każdy uzyskuje dwie oceny: z części teoretycznej i z części praktycznej modułu. Na ocenę z części teoretycznej składają się stopnie z: wprowadzenia do metodologii badań społecznych, elementów metodologii badań humanistycznych, zbierania i analizy danych ilościowych z elementami statystyki oraz zbierania i analizy danych jakościowych. Ocena z części praktycznej to stopień z seminarium empirycznego i czytania i pisania tekstu naukowego. Pod warunkiem uzyskania 2 pozytywnych ocen średnia z części teoretycznej i praktycznej modułu jest końcową oceną egzaminacyjną z modułu.
Poza formalnymi ocenami efekty kształcenia w ramach modułu będą prezentowana w postaci sesji plakatowej lub mini konferencji naukowej na koniec roku akademickiego.
Literatura
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- specyfikę różnych typów źródeł, z jakimi mogą spotkać się nauczyciele w szkole i w przedszkolu.
- rolę współpracy nauczyciela z jego środowiskiem;
- znaczenie ujednolicania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, środowiska i przestrzeni publicznej.
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wskazać znaczenie wpływu rozumienia krytycznego obrazu przeszłości dla współpracy rodzica ze szkołą i szkoły z rodzicem na funkcjonowanie, rozwój i sukces edukacyjny dziecka,
- wykorzystać humanistyczna wiedzę teoretyczną w budowaniu relacji z rodzicami uczniów;
- wskazać cechy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami oraz rodziców ze szkołą w dziedzinie rozumienia dziedzictwa przeszłości w kontekście edukacyjnym.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- zaprojektowania działań nastawionych na krytyczne interpretowanie różnych typów przekazów (źródeł) w kontekście edukacyjnym;
- budowania efektywnych relacji z rodzicami i środowiskiem społecznym dziecka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: