MB-Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania 2300-NJ-MB-BIO-W
Rozwój biologiczny człowieka- uwarunkowania i potrzeby
Cele:
1. Przekazanie wiedzy o: rozwoju człowieka dotyczącej:
• rozwoju niektórych układów, narządów, struktur anatomicznych i funkcjonalnych w różnych okresach życia, oraz związku z aktualnymi ich możliwościami i potrzebami
• konsekwencji wynikających z niezaspokojenia potrzeb biologicznych człowieka na jego zdrowie i funkcjonowanie we wszystkich sferach życia
2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:
• identyfikowania własnych problemów oraz potrzeb rozwojowych i zdrowotnych w okresie wczesnej dorosłości,
• zrozumienia potrzeb biologicznych w różnych okresach życia,
• zrozumienia związku pomiędzy potrzebami biologicznymi człowieka w różnych okresach życia a jego zdrowiem psychospołecznym w tym funkcjonowania w rodzinie i i szkole
Treści
Rozwój filogenetyczny człowieka oraz jego uwarunkowania. Opieka przedkoncepcyjna jej cele, zadania, ograniczenia. Rozwój prenatalny człowieka. Udział czynników wewnętrznych i zewnętrznych w powstawaniu zaburzeń rozwojowych. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwoju człowieka oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych. Odruchy fizjologiczne noworodka i niemowlęcia a integracja sensoryczna. Cechy płciowe, etapy dojrzewania płciowego dziewcząt i chłopców. Zmiany w poszczególnych układach, narządach i strukturach anatomicznych.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
I. W zakresie wiedzy – student:
1. Wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z rozwojem osobniczym człowieka: sfery i etapy rozwoju, tendencje przemian, czynniki wpływające na rozwój.
2. Rozumie istotę rozwoju osobniczego człowieka w ujęciu biopsychospołecznym.
3. Charakteryzuje przebieg rozwoju biologicznego (somatycznego
i motorycznego)
4. Wymienia definicje i wymiary zdrowia oraz czynniki je warunkujące.
5. Wie, jakie są czynniki chroniące i ryzykowne dla zdrowia (indywidualne i środowiskowe) oraz wie, które i jak można modyfikować.
6. Zna najczęstsze zaburzenia w rozwoju oraz zdrowiu dzieci
i młodzieży, ich przyczyny, skutki, zasady profilaktyki i pomocy osobom z tymi zaburzeniami.
7.
II. W zakresie umiejętności – student:
1. Umie dokonać oceny rozwoju fizycznego i motorycznego dzieci
i młodzieży.
2. Identyfikuje własne problemy oraz potrzeby rozwojowe i zdrowotne, planuje działania dla ich zaspokojenia.
3. Umie rozpoznać podstawowe objawy zaburzeń rozwoju fizycznego oraz ustalić sposób udzielenia pomocy dzieciom i młodzieży z tymi zaburzeniami.
4. Dokonuje oceny własnej aktywności fizycznej, sposobu żywienia
i innych zachowań prozdrowotnych.
5. Potrafi zdiagnozować potrzeby związane z wychowaniem
i uczeniem się dziecka z chorobą przewlekłą oraz zaplanować formy wspierania jego rozwoju i edukacji.
6. Umie dokonać oceny warunków środowiska fizycznego
i społecznego klasy/szkoły w kontekście zdrowia i samopoczucia uczniów/nauczycieli.
III. W zakresie kompetencji społecznych – student:
1. Rozumie, że pedagog powinien posiadać wiedzę o rozwoju, potrzebach biologicznych, psychicznych i społecznych ludzi
w różnych okresach życia i wykorzystywać ją w praktyce.
2. Ma świadomość, że może mieć wpływ na samopoczucie, zdrowie oraz efekty uczenia się swoich wychowanków/uczniów
3. Wyraża gotowość do wprowadzania zmian w swoim stylu życia
w kierunku prozdrowotnym i tworzenia pozytywnych wzorców dla dzieci i młodzieży.
4. Ma świadomość potrzeby rozwijania swoich umiejętności interpersonalnych, w tym: obserwacji zachowań innych osób, skutecznego komunikowania się, empatii, udzielania wsparcia, współpracy.
Kryteria oceniania
zaliczenie kolokwium, uzyskanie minimum 60% wymaganych punktów z odpowiedzi..
Literatura
Literatura obowiązkowa
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy wychowania i kształcenia. PWN, Warszawa 2010 wybrane rozdziały)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: