Moduł Biomedyczne i psychologiczne podstawy pedagogiki 2300-NJ-MB
Moduł obejmuje nastepujące zagadnienia:
Biomedyczne podstawy wychowania: Biopsychospołeczne podejście do zdrowia i rozwoju człowieka. Rozwój biologiczny człowika aspekty rozwoju, mechanizmy regulacji, metody oceny, tendencje przemian. Funkcjonowanie wybranych narządów i układów. Potrzeby biologiczne organizmu. Biologiczne podstawy wybranych zachowań człowieka. Narządy zmysłów a uczenie się. Modele zdrowia, czynniki warunkujące zdrowie, zachowania zdrowotne dzieci i młodzieży. Seksualność człowieka, zdrowie seksualne i prokreacyjne, zachowania seksualne, zagrożenia. Problemy zdrowotne i zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży. Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniem i nauczycielem. Środowisko fizyczne szkoły - podstawowe założenia higieny szkolnej.
Badania nad rozwojem: ujęcie poznawcze, teorie uczenia się, psychoanalityczne Psychologia rozwojowa: Periodyzacja rozwoju: stadialność rozwoju, tempo i rytm rozwoju. Koncepcja kryzysów w rozwoju. Przebieg rozwoju intelektualnego: koncepcja rozwoju J. Brunera, L. Wygotskiego i J. Piageta. Przebieg rozwoju mowy, jego uwarunkowania (poznawcze, behawioralne, emocjonalne); komunikacja pisemna. Przebieg rozwoju moralnego: koncepcja J. Piageta i L. Kohlberga. Przebieg rozwoju społecznego; koncepcja rozwoju psychospołecznego Eriksona. Rozwój emocjonalny, style przywiązania, kształtowanie inteligencji emocjonalnej. Rozwój kontaktów społecznych: relacje w rodzinie, pierwsze związki, zachowania prospołeczne, przyjaźnie, znaczenie grupy rówieśniczej. Rozwój zabawy i twórczości: funkcje zabaw dziecięcych i ich rodzaje; rola zabawy w rozwoju dziecka. Rozwój osobowości: rozwój struktury JA, powstawanie i rozwój podstawowych potrzeb, samoocena i jej wpływ na funkcjonowanie człowieka. Prawidłowości rozwojowe i zaburzenia rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży, rzyczyny, sposoby diagnozowania i wspierania dzieci z zaburzeniami, współpraca z rodzicami.
Psychologia społeczna: główne nurty teoretyczne, metodologia psychologii społecznej, formułowanie wiedzy o świecie (schematy, skrypty, stereotypy), percepcja społeczna, atrybucje, wpływ społeczny i zmiana postaw, autoprezentacja, agresja, prospołeczność, procesy grupowe, konflikt, atrakcyjność interpersonalna, efektywność edukacyjna z punktu widzenia psychologii społecznej, psychologia zmiany społecznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w zakresie:
1. WIEDZY - zna i rozumie
- podstawową terminologię z zakresu nauk i dyscyplin zajmujących się
rozwojem i zdrowiem człowieka
- biologiczne, psychologiczne, psychoseksualne, psychospołeczne
uwarunkowania rozwoju osobniczego i zdrowia człowieka oraz możliwości
jego modyfikowania.
- potrzeby rozwojowe i zdrowotne człowieka na różnych etapach jego życia
oraz możliwe konsekwencje ich niezaspokojenia z punku widzenia zdrowia j
ednostki i społeczeństwa.
- budowę, funkcje oraz zmiany na różnych etapach życia w rozwoju układu
nerwowego i narządów zmysłów w kontekście nauczania i uczenia się
- wybrane psychologiczne teorie rozwoju człowieka ze szczególnym
uwzględnieniem teorii dotyczących rozwoju poznawczego, społeczno–
emocjonalnego.
- biologiczne i psychospołeczne mechanizmy procesów poznawczych, emocji i
zachowania człowieka.
- zależności między środowiskiem fizycznym, społecznym szkoły a zdrowiem
uczniów i nauczycieli.
- najczęstsze zaburzenia w rozwoju biologicznym, psychospołecznym i
psychoseksualnym dzieci i młodzieży, ich przyczyny, kryteria diagnostyczne,
zasady wspierania ucznia z różnymi zaburzeniami rozwoju przez
pracowników placówek edukacyjnych .
- najczęstsze problemy zdrowotne nauczycieli oraz zasady promocji ich
zdrowia,
- pojęcie grupy społecznej, jej struktury, dynamiki i zjawisk w niej
zachodzących; opisuje relacje interpersonalne oraz zjawiska zachodzące w
małej grupie społecznej .
UMIEJĘTNOŚCI - potrafi
- dokonać podstawowej oceny rozwoju biologicznego, psychospołecznego i
psychoseksualnego dzieci i młodzieży.
- w oparciu o model biopsychospołeczny zdrowia potrafi wyjaśnić wzajemne
interakcje zachodzące między różnymi czynnikami warunkującymi zdrowie
w różnych okresach życia człowieka.
- identyfikować własne problemy oraz potrzeby rozwojowe i zdrowotne,
planuje działania dla ich zaspokojenia
- rozpoznać podstawowe objawy zaburzeń różnych sfer rozwoju człowieka
oraz zaplanować sposób udzielenia pomocy osobom z tymi zaburzeniami
- zdiagnozować podstawowe potrzeby związane z zaspokojeniem potrzeb
dziecka z zaburzeniami rozwojowymi związanych z uczeniem się i
zaplanować formy wspierania jego edukacji.
- dokonać oceny warunków środowiska fizycznego i społecznego klasy/szkoły
kontekście zdrowia, bezpieczeństwa i samopoczucia uczniów/nauczycieli
- formułować oczekiwania wobec ucznia/wychowanka, uwzględniając jego
etap rozwojowy i osobnicze możliwości.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE - gotów do
- Aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz tworzenia programów z
zakresu promocji zdrowia uczniów i nauczycieli w środowisku pracy.
- Podejmowania działania, które mogą mieć korzystny wpływ na prawidłowy
rozwój, różne aspekty zdrowia oraz efekty uczenia się swoich
wychowanków/uczniów.
- wprowadzania zmian w swoim stylu życia w kierunku prozdrowotnym i
tworzenia pozytywnych wzorców dla dzieci i młodzieży
Kryteria oceniania
Student aby uzyskać zaliczenie modułu musi uzyskać:
zaliczenie wykładów - zaliczenie pisemne
laboratorium: student powinien uczestniczyć w planowaniu, wykonaniu i
zaprezentowaniu wyników projektu. Uzyskać zaliczenie wszystkich części laboratorium
Egzamin końcowy modułowy – na podstawie średniej ocen uzyskanych z zaliczenia wykładów wchodzących w skład modułu. Wymagania zgodne z efektami kształcenia zapisanymi w module.
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy wychowania i kształcenia. PWN, Warszawa
2010.
2. Przetacznik Gierowska M., Tyszkowa M.: Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Tom 1. PWN, Warszawa 2009 .
3. Hawras-Napierała, J. Trempała.: Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Tom 3, PWN, Warszawa 2009.
4.Wojciszke B.: Psychologia społeczna. Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: