Etyka wychowania i kształcenia 2300-NJ-FPP-EWK
Analiza dylematów etycznych i wyzwań moralnych stawianych wychowawcom przez współczesność będzie przeprowadzona w perspektywie najważniejszych koncepcji etycznych: eudajmonizmu, hedonizmu, utylitaryzmu, naturalizmu, kontraktualizmu, kantyzmu i emotywizmu. Podczas zajęć zanalizowana zostanie również problematyka zobowiązań moralnych, zarówno w perspektywie wymagań stawianych podmiotowi moralnemu przez wspólnotę, jak i uwarunkowań wynikających z zaakceptowania określonych wizji tożsamości i osobowości.
Zanalizowanie głównych współczesnych koncepcji etycznych pozwoli lepiej zrozumieć istotę najważniejszych aktualnych sporów i dylematów moralnych oraz umożliwi studentom sformułowanie i niesprzeczne uzasadnienie własnego stanowiska. Ponadto, analiza napięć i sprzeczności nurtujących dzisiejszą refleksję etyczną zainspiruje słuchaczy do samodzielnych przemyśleń oraz pomoże w nabyciu kompetencji do pobudzania i moderowania racjonalnej debaty moralnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- teoretyczne założenia podstawowych koncepcji etycznych oraz ich wpływ na kształtowanie się myśli pedagogicznej i na interpretację praktyk kształcenia i wychowania;
- istotę najważniejszych współczesnych dylematów moralnych, ich kontekst filozoficzny oraz implikacje pedagogiczne;
W zakresie umiejętności student potrafi:
- rozpoznać i analizować refleksyjnie i krytycznie napięcia oraz sprzeczności nurtujące współczesną refleksję moralną, szczególnie w perspektywie pedagogiki;
- poprawnie konstruować rozbudowane pisemne wypowiedzi dotyczące różnych aspektów etycznego wymiaru kształcenia;
- prowadzić racjonalną dyskusję dotyczącą wyzwań etycznych, szczególnie w perspektywie edukacji;
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- racjonalnego uzasadniania własnych przekonań moralnych oraz poszerzania swej wiedzy i kompetencji w tym zakresie;
- zrozumienia i otwierania się na inne stanowiska etyczne;
- prezentowania światłego sceptycyzmu zarówno w stosunku do własnych, jak i - cudzych przekonań moralnych;
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne.
Literatura
- Platon, Państwo.
- Arystoteles, Etyka nikomachejska.
- Mill John Stuart, Utylitaryzm.
- Kant Immanuel, Uzasadnienie metafizyki moralności.
- MacIntyre Alasdair, Dziedzictwo cnoty, PWN, Warszawa 1996.
- Singer Peter, Etyka praktyczna, Książka i Wiedza, Warszawa 2003.
- La Rochefoucauld, Maksymy i rozważania moralne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: