Szkoła i przedszkole w procesie zmian - wyzwania i ograniczenia 2300-NJ/SM/SZiP/1
Problematyka seminarium dotyczy uwarunkowań instytucjonalnych, społecznych oraz psychologiczno-pedagogicznych efektywności edukacyjnej przedszkola i szkoły. Skupimy się przede wszystkim na tych czynnikach związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem przedszkola i szkoły, na które można realnie wpływać. Oprócz edukacji formalnej zajmiemy się alternatywnymi - pozaformalnymi jak edukacja domowa i demokratyczna. Wśród czynników, które staną się przedmiotem analizy są: nauczyciele - liderzy innowacji i zmiany, uwarunkowania wprowadzania zmian w edukacji, alternatywne formy edukacji w przedszkolu i szkole, np. Plan Daltoński, koncepcja M. Montessori, edukacja w przedszkolu i szkole z perspektywy dziecka i jego wpływu, samodzielności, możliwości bycia pełnoprawnym członkiem, członkinią społeczności. Także takie zagadnieenia jak: problematyczność diagnozowania gotowości szkolnej oraz oceniania osiągnię dzieci, motywacja do uczenia się w opinii uczniów i nauczycieli, współpraca z rodzicami oraz kultura instytucji edukacyjnej. Problematyka podjętych badań będzie nastawiona (obok innych uczestników edukacji) na przedstawianie punktu widzenia dzieci i uczniów, z elementami podejścia partycypacyjnego do badań - z dziećmi i przez dzieci, a nie tylko o dzieciach. Celem seminarium jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej i wspieranie ich w procesie jej powstawania. Podejmowana przez studentów problematyka badań nie jest narzucana przez promotora, ale stanowi efekt dyskusji i współnych analiz i ustaleń z promotorem oraz współpracy z koleżankami i kolegami - uczestnikami seminarium.
Koordynatorzy przedmiotu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: