Aktywne metody kształcenia 2300-N3-AMK
Konwersatorium/warsztat
Konwersatorium ma za zadanie:
• pogłębić wiedzę o stylach uczenia się, pozyskaną dotychczas na różnych szczeblach,
• zapoznanie studenta z podstawowymi prawidłowościami oraz czynnikami efektywnego uczenia się,
• pokazanie zalet i wad wykorzystywania aktywnych metod kształcenia,
• przedstawienie podstawowych założeń metody warsztatowej w pracy szkoleniowej,
• zapoznanie z zasadami wykorzystywania pomocy wizualnych w trakcie szkoleń,
• projektowanie narzędzi do ewaluacji szkolenia ze względu na specyfikę programu i charakter grupy,
• wypracowanie podstaw do diagnozowania stosunku uczestników szkoleń wobec zmiany i zasady zarządzania tą zmianą w sytuacji szkoleniowej.
Część warsztatowa ma za zadanie:
• zastosowanie praktyczne poznanej wiedzy na temat projektowania szkoleń,
• przygotowanie programu szkolenia (wraz z opracowaniem karty szkolenia),
• przeprowadzenie podczas zajęć fragmentu szkolenia,
• poddanie analizie grupowej poszczególnych prezentacji,
• opracowanie zasad udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej,
• mobilizowanie studentów do samodzielnej, efektywnej pracy i wykonywania zadań.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student będzie potrafił:
WIEDZA
• opisać etapy uczenia się
• ocenić przydatność aktywnych metod kształcenia w projektowaniu tematycznych szkoleń,
• opanować repertuar metod aktywizujących wykorzystywanych w szkoleniach.
UMIEJĘTNOŚCI
• przygotowanie programu szkolenia i opracowanie karty szkolenia,
• w sposób trafny dobrać metody do specyfiki tematu szkolenia,
• rozpoznanie stylu uczenia się preferowanych przez uczestników szkoleń.
POSTAWY
• otwartości na nowoczesne metody szkolenia,
• docenienia zróżnicowanych postaw wobec ogólnie traktowanej zmiany,
• krytycznie odnosić się do możliwości wykorzystywania pomocy wizualnych.
Kryteria oceniania
Ocena pracy studenta w czasie zajęć, ocena prezentacji, ocena napisanego programu szkolenia.
Literatura
AKTYWNE METODY KSZTALCENIA
(literatura obowiązkowa)
Bernacka Danuta, Od słowa do działania. Przegląd współczesnych metod kształcenia, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001
Czarniawska Barbara, Nocuń Aleksander W., Szmagalski Jerzy, Kierowanie w kulturze. Perspektywa sukcesu, COMUK, Warszawa 1985
Fischer Robert, Uczymy jak się uczyć, WSiP, Warszawa 1999
Johnson David W., Podaj dłoń, IPZiT, Warszawa 1992
Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1991
Rojewska Jolanta, Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, Cz. I i II,
Oficyna Wydawnicza UNUS, Wałbrzych 1999 i 2000
Taraszkiewicz Małgorzata, Jak uczyć jeszcze lepiej, Wydawnictwo ARKA, Poznań 2001
AKTYWNE METODY KSZTAŁCENIA
(wybrana literatura uzupełniająca)
Aronson R. I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994
Baer Ulrich, Gry dyskusyjne. Materiały pomocnicze do pracy z grupą, Wydawnictwo KLANZA, Lublin
1997
Brudnik Edyta, Moszyńska Anna, Owczarska Beata, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po
metodach aktywizujących, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000
Buzan Tony, Mapy twoich myśli, RAVI, Łódź 1999
Connor Anne, Monitorując samych siebie, BORIS, Warszawa 1997
Ekiert-Grabowska Dorota, Oldroyd David, Kierowanie zmianą, Projekt TERM, RADOM 1997
Ekiert-Grabowska Dorota, Elsner Danuta (red.), Jakość, planowanie i doskonalenie kwalifikacji zawodowych
w zarządzaniu oświatą, Projekt TERM, Radom 1997
Hamer Hanna, Klucz do efektywności nauczania, VEDA, Warszawa 1994
Hamer Hanna, Rozwój umiejętności społecznych, VEDA, Warszawa 1999
Knafel Krystyna, Komunikacja społeczna w organizacji, Projekt TERM, Radom 1997
Kołodziejczyk Andrzej, Czemierowska Ewa, Spójrz inaczej. Program zajęć wychowawczo-profilaktycznych
dla klas 1-3 szkół podstawowych, Educatio, Kraków 1993
Kowalczyk Bożena, Jordan Paweł, Budowanie zespołu, BORIS, Warszawa 1996
Leigh David, Praktyczne metody pracy zespołowej, Projekt TERM, Radom 1997
Mika Stanisław, Psychologia społeczna dla nauczycieli, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1998
Nocuń Aleksander W., Szmagalski Jerzy, Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie.
Porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów, Śląsk, Katowice 1998
Nocuń Aleksander W., Szmagalski Jerzy, Zastosowanie nagrań wideo w kształceniu niektórych umiejętności
kierowniczych (podstawy teoretyczne i doświadczenia praktyczne), „Doskonalenie Kadr
Kierowniczych”, nr 11-12, 1986
Perrott Elizabeth, Efektywne nauczanie, WSiP, Warszawa 1996
Reichel Gusti, Rabenstein Reinhold, Thanhoffer Michael, Grupa i ruch. Metody relaksacyjne – taniec twórczy sport zespołowy – gry i zabawy integrujące, CAK, Warszawa 1994
Rylke Hanna, W zgodzie z sobą i uczniem. Z doświadczeń nauczycieli i psychologów, WSiP, Warszawa 1993
Smith Alistair, Przyśpieszone uczenie się w klasie, WOM, Katowice 1997
Szabo Alicja, Metody pracy edukatora, Projekt TERM, Radom 1997
Szabo Alicja, Organizacja procesu doskonalenia, Projekt TERM, Radom 1997
Śnieżyński M., Nauczanie aktywizujące, Wydawnictwo WSP, Kraków 1984
Taraszkiewicz Małgorzata, Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Wydawnictwo CODN,
Warszawa 1996
Taraszkiewicz Małgorzata, Jak uczyć jeszcze lepiej, Wydawnictwo ARKA, Poznań 2001
Thanhoffer Michael, Reichel Rene, Rabenstein Reinhold, Nauczanie kreatywne, Część I. Podstawy i metody nauczania całościowego, KLANZA, Lublin 1996; Część II. Uczniowie – nauczyciele – rodzice,
KLANZA, Lublin 1997
Treffinger Donald J., Isaksen Scott G., Dorval K. Brian, Sortore Marion R., Tallman Mary C., Kreatywne
rozwiązywanie problemów, Projekt TERM, Radom 1996
Zaorska Zofia, Dodać życia do lat. Materiały metodyczne ułatwiające organizację różnych form aktywności
wśród osób starszych oraz w grupach wielopokoleniowych, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: