Wprowadzenie do wiedzy o kulturze współczesnej 2300-N2-WDWOKW
Tematyka zajęć koncentrować się będzie wokół następujących zagadnień:
I. Inny we współczesnym świecie. Polacy wobec "Innych", "obcy" o Polakach.
II. Kulturowe konteksty relacji międzypokoleniowych. Starość w kulturze współczesnej.
III. Męskość i kobiecość jako kategorie kulturowe: uwarunkowania oraz konsekwencje przemian.
IV. Zjawisko infantylizacji oraz infantylizacja dorosłych we współczesnej kulturze.
V. Kultura codzienności współczesnych Polaków. Uczestnictwo Polaków we współczesnej kulturze.
VI. Kształtowanie własnej tożsamości we współczesnym świecie.
VII. Zabawa i karnawał w kulturze współczesnej.
Program zajęć uwzględni zainteresowania studentów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
1. Zna pojęcia i procesy ważne dla relacji człowiek- kultura.
2. Opisuje te procesy, ich uwarunkowania w kontekście zadań edukacyjnych.
3. Potrafi współpracować w małej grupie ukierunkowanej na zadanie. 4. Potrafi zaplanować i zrealizować mały projekt badawczy.
5. Umie dokonać jego prezentacji.
6. Twórczo i rzetelnie realizuje zadania.
7. Postrzega współczesną kulturę jako ważne środowisko wychowawcze bogate w wyzwania dla animatora.
Kryteria oceniania
--obecność na zajęciach
--ocena pracy w czasie zajęć
--przygotowanie i prezentacja"mini raportu" na temat wybranego przez siebie zjawiska kultury współczesnej
Literatura
- R. Kapuściński, „Ten Inny”, Kraków 2006
- E. Lewandowski, Charakter narodowy Polaków i innych, Warszawa 200
- H. Świda-Ziemba, Młodzi w nowym świecie, Kraków 2005
- M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa 2000
- A. Tokaj, Starość w perspektywie studiów pedagogicznych: praca zbiorowa, Leszno 2008
- Z. Melosik, Kryzys męskości w kulturze współczesnej. Kraków 2006
- M. Fuszara, Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, Warszawa 2008
- M. Rogers, Barbie jako ikona kultury, Warszawa 2003
- L. See, Kwiat Śniegu i sekretny wachlarz, Warszawa 2008
- D. Tapscott, Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Warszawa 2010
- M. Cataluccio F., Niedojrzałość choroba naszych czasów, Kraków 2006
- B. Barber, Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, Warszawa 2008
- A. Frindt, Czy warto być dorosłym?, Warszawa 2005
- R. Sulima, Antropologia codzienności, Kraków 2000
- Raporty o stanie kultury. Wnioski i rekomendacje. Warszawa 2009
- J. Huizinga, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 2007
- W. Dudzik, Karnawały w kulturze, Warszawa 2005
- J. Grad, H. Mamzer, Karnawalizacja. Tendencje ludyczne w kulturze współczesnej, Poznań 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: