Psychologia rozwoju człowieka 2300-N2-PRCZ
Celem zajęć jest poznanie przez studentów wiedzy dotyczącej psychologicznych podstaw rozwoju oraz możliwości i sposobów jego stymulowania i ukierunkowywania, a także wiedzy z zakresu teorii osobowości. Treści zorganizowane są według głównych sfer i funkcji psychicznych. Studenci poznają zagadnienia rozwoju psychologicznego od okresu prenatalnego przez dzieciństwo, dojrzewanie aż po wiek późnej dorosłości. Treści dotyczą modeli rozwoju i teorii wyjaśniających, przebiegu, prawidłowości i stadiów w rozwoju psychomotorycznym, poznawczym językowym, emocjonalnym, społecznym i moralnym. Przedstawiane są główne grupy teorii osobowości, a także kierunki rozwoju osobowości i kształtowania się struktury ja. Rozwój rozważany jest w aspekcie jego indywidualnych oraz społecznych wyznaczników (oddziaływań rodziny, szkoły, grupy rówieśniczej).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
- rozumie istotę rozwoju i zmiany rozwojowej
- charakteryzuje podstawowe modele rozwoju, wskazuje różnice między nimi
- zna kierunki rozwoju pamięci, jej specyfikę rozwojową w kolejnych okresach życia
- wymienia i opisuje zmiany w procesach percepcyjnych w trakcie życia, rozumie
znaczenie właściwego poziomu dojrzałości percepcyjnej dla funkcjonowania
szkolnego
- rozróżnia etapy rozwoju myślenia, zarówno ze względu na zmiany rodzaju
przetwarzanego materiału, jak i zmiany czynności przetwarzania (teoria Piageta)
- charakteryzuje kierunki i przebieg rozwoju mowy
- zna cechy charakterystyczne emocji i kontaktów społecznych ludzi w różnym wieku
- opisuje zmiany rozwojowe osobowości człowieka wg różnych ujęć teoretycznych
- rozumie znaczenie aktywności własnej i jej determinant zewnętrznych i
wewnętrznych dla przebiegu i efektów rozwoju
- zna osiągnięcia rozwoju w kolejnych okresach życia człowieka
- jest przeświadczony o dużym znaczeniu wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej
dla projektowania i realizowania skutecznych działań pedagogicznych
Literatura
Harwas-Napierała B., Trempała J. /red/. (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Matczak A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak"
Przetacznik - Gierowska M., Makiełło - Jarża G. (1992). Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego. Warszawa: WSiP
Vasta R., Haith M., Miller S. (1995. Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: