Animacja grup zadaniowych-Metodyka animacji społeczno-kulturalnej 2300-N2-AGZ
1. Wprowadzenie w tematykę przedmiotu; zebranie propozycji i uwag w zakresie tematyki od uczestników zajęć. Omówienie warunków zaliczenia. Analiza doświadczeń uczestników w zakresie pracy z grupą bądź w grupie (zalety i wady pracy w grupie); zasady pracy na zajęciach.
2. Integracja grupy. Gry i zabawy integracyjne. Normy grupowe - 10 przykazań animatora i uczestnika; ćwiczenia integrujace grupę; scenariusz zajęć integracyjnych - konstrukt; analiza przykładowych gier i zabawach;
3. Umiejętność porozumiewania się; komunikacja werbalna i niewerbalna; bariery komunikacyjne; ćwiczenia z zakresu komunikacji interpersonalnej.
4. Organizacja pracy w grupie. Ćwiczenia z zakresu organizacji pracy grupy i współpracy wewnątrzgrupowej; elementy treningu twórczego myślenia.
5. Przewodzenie w grupie; gra dyskusyjna; dyskusja kierowana; testy predyspozycji do zawodu.
6. Rozwiązywanie problemów; film edukacyjny.
7. Rozwiązywanie konfliktów; ćwiczenia w zakresie rozwiązywania konfliktów.
8. Asertywność - ćwiczenia z zakresu asertywności; film edukacyjny.
9. Funkcjonowanie w warunkach stresu; Jak zajmować się sobą powinni ci, którzy pomagają innym? Elementy relaksacji i muzykoterapii.
10. Analiza SWOT.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza:
- student definiuje poprawnie grupę zadaniową;
- opisuje i wylicza różne typy grup zadaniowych;
- zna techniki motywowania do działania;
- rozpoznaje potrzeby grupy na różnych płaszczyznach;
- prezentuje przykładowe rozwiązania tych potrzeb;
- zna podstawowe techniki diagnozy i ewaluacji działań grupy oraz projektu;
Literatura
J. Szmagalski, Przewodzenie małym grupom - działania grupowe,
H. Retter, Komunikacja codzienna w pedagogice,
A. W. Nocuń, J. Szmagalski, Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie,
K. Sawicka (red.), Socjoterapia,
K. Vopel, Przewodnik dla prowadzących grupy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: