Problemy społeczne w perspektywie pedagogicznej i socjologicznej 2300-N-SD2-PS
Program zajęć zakłada zespołowe omówienia kolejnych etapów przygotowań do realizacji samodzielnego projektu naukowego o charakterze jakościowym, a następnie prezentację oraz wspólny namysł nad realizacją tych etapów. Podczas zajęć studentki i studenci poznają podstawowe elementy warsztatu naukowego, w tym m.in. zasady projektowania i realizacji badań, a także główne zasady pisania prac o charakterze naukowym. Celem zajęć jest zaplanowanie i przeprowadzenie własnych badań oraz przygotowanie na ich podstawie pracy licencjackiej.
Zakres tematyczny prac:
• zagadnienia odwołujące się do problematyki szeroko rozumianych problemów społecznych,
• pomoc społeczna i piecza zastępcza, także w kontekście historycznym i porównawczym,
• przemiany instytucji edukacyjnych oraz ich pedagogiczne i socjologiczne konsekwencje,
• kontrola społeczna.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć studentka lub student potrafi:
• samodzielnie zaplanować i przeprowadzić badanie (o charakterze jakościowym) wybranego aspektu rzeczywistości, dobierając odpowiednią metodologię, a także zaprezentować jego wyniki,
• przeprowadzić kwerendę biblioteczną, samodzielnie poszukiwać wiedzy naukowej na dany temat,
• interpretować zjawiska o charakterze socjologicznym i pedagogicznym oraz zabierać głos w dyskusji na ich temat,
• przygotować tekst o charakterze naukowym, napisać pracę licencjacką.
Kryteria oceniania
• obecność oraz aktywny udział na zajęciach,
• przygotowanie koncepcji pracy licencjackiej (koniec pierwszego semestru),
• regularne postępy związane z przygotowaniem pracy licencjackiej.
Literatura
• Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003 lub Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2010.
• Denzin N. K., Lincoln Y. S. (red.), Metody badań jakościowych, t. 1-2, Warszawa 2010.
• Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe, t. 1-2, Warszawa 2012.
• Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2011.
• Frieske K.W., Poławski P., Opieka i kontrola. Instytucje wobec problemów społecznych, Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: