MS2 - Praca z rodziną wieloproblemową 2300-N-MS2-SDR-DR-RW
Problematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia:
1. Przegląd definicji „rodzina wieloproblemowa”, „rodzina dysfunkcjonalna”, „rodzina patologiczna”.
2. Główne przyczyny dysfunkcjonalności, dezorganizacji i dezintegracji w rodzinie oraz główne przyczyny zjawisk patologicznych w rodzinie.
3. Problemy wynikające z zachowań autodestrukcyjnych członków rodziny (alkoholizm, narkomania, nowe uzależnienia, itp.).
4. Rodzina niepełna i rodzina wielodzietna jako rodziny szczególnie narażone.
5. Przyczyny, przebieg i skutki zjawisk patologicznych w rodzinie. Typy przemocy w rodzinie i sposoby radzenia sobie ofiar przemocy.
6. Możliwości instytucjonalnego rozwiązywania problemów rodziny wieloproblemowej, ze szczególnym uwzględnieniem instytucji pomocy społecznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy / zna i rozumie:
• wiedzę z zakresu pomocy społecznej oraz pracy społeczno-wychowawczej z różnymi grupami osób wymagających wsparcia;
• cele, zadania i zasady funkcjonowania instytucji służb pomocy dzieciom, rodzinom i innym grupom wymagającym wsparcia; zna procedury korzystania z pomocy wybranych instytucji;
• różne struktury społeczne, wiążące je relacje oraz ich znaczenie dla procesów edukacyjnych,
• specyfikę funkcjonowania współczesnych środowisk wychowawczych i metody ich analizy w różnych dyscyplinach nauki,
• aktualne problemy społeczne oraz narzędzia ewaluacji programów pomocy społecznej adresowane do różnych odbiorców.
W zakresie umiejętności / potrafi:
• obserwować i analizować różnorodne środowiska wychowawcze; dostrzega i charakteryzuje problemy wychowawcze dzieci i pomaga w ich rozwiązaniu,
• wykorzystując wiedzę potrafi właściwie opisywać, interpretować i oceniać dane zebrane na temat dziecka rodziny, a także formułować poprawne wnioski dotyczące postulowanych działań społeczno-wychowawczych,
• dostrzec i scharakteryzować problemy wychowawcze dzieci i pomóc w ich rozwiązaniu,
• zajmować stanowisko i samodzielnie formułuje dobrze uargumentowane sądy na temat proponowanych rozwiązań sytuacji problemowych w różnych środowiskach,
• wykorzystać różne media oraz wybrane techniki multimedialne w aktywności edukacyjnej i działalności zawodowej.
W zakresie kompetencji społecznych / przejawia gotowość do:
• współdziałania w grupie w celu stworzenia i realizacji programu pomocy dla osób i grup wymagających wsparcia,
• uczestnictwa w programach pracy z dziećmi, grupami, rodzinami, środowiskiem ocenę tych programów i uwzględniania w procesie ewaluacji opinii realizatorów, współuczestników i beneficjantów,
• dostrzegania dylematów związanych z pracą z społeczno-wychowawczą zgodnie z zasadami etyki zawodowej; postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej we wszystkich działaniach na rzecz dziecka i rodziny.
Kryteria oceniania
- aktywność na zajęciach (dopuszczalna nieobecność na 1 zajęciach),
- przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej nt. uzgodnionego problemu współczesnej rodziny.
Literatura
• Biel K., Kusztal J., (red.), Dziecko zagrożone wykluczeniem. Elementy diagnozy, działania profilaktyczne i pomocowe, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.
• Brągiel J., Rodzina obszarem pracy socjalnej (w:) J. Brągiel, J. Sikora (red.) Praca socjalna – wielość perspektyw, Rodzina – Multikulturowość – Edukacja, Wydawnictwo U.O., Opole 2004.
• Cierpiałowska L., Chodkiewicz J., Uzależnienie od alkoholu : oblicza problemu, PWN, Warszawa 2020.
• Frysztacki K. (red.), Praca socjalna. 30 wykładów, PWN, Warszawa 2019.
• Kanios A., Praca socjalna z rodziną problemową. Perspektywa metodyczna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2016.
• Sołtysiak T., Gołembowska M. (red.), Zagrożenia i zaburzenia funkcjonowania polskich rodzin, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Włocławek 2007.
• Taranowicz I., Grotowska S. (red.) Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, Oficyna Wydawnicza ARBORETUM, Wrocław 2015.
• Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. 2004 Nr 64 poz. 593 z późn. zm.).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: