MS2 - Asysta rodzinna 2300-N-MS2-SDR-DR-A
Zajęcia poświęcone są teoretycznym i praktycznym aspektom pracy z rodziną w tym: obowiązujących uregulowań prawno-formalnych, rozumienia roli asystenta rodziny oraz celu , zasad, metod i stosowanych przez niego technik.
Studenci posiądą wiedzę w zakresie problematyki rodzinnej, a w szczególności dotyczącą trudności, potrzeb, zasobów każdego z członków rodziny oraz rodziny jako całości. Zapoznają się z zasadami, formami i sposobami udzielania wsparcia rodzinie w ramach instytucji pomocy społecznej, zwłaszcza działań asystenta rodziny.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy / zna i rozumie:
- teoretyczne, praktyczne, prawne oraz etyczne podstawy pracy socjalnej z dzieckiem i rodziną;
- cele, zadania i zasady funkcjonowania instytucji służb pomocy dzieciom, rodzinom i innym grupom wymagającym wsparcia o zna procedury korzystania z pomocy wybranych instytucji;
- najważniejsze metody i techniki rozpoznawania potrzeb różnych grup i środowisk społecznych oraz instytucje, formy i metody działań pomocy i wsparcia;
- podstawowe kompetencje oraz procedury poszczególnych instytucji angażujących się w pracę z dzieckiem i rodziną.
W zakresie umiejętności / potrafi:
- obserwować i diagnozować środowisko wychowawcze dziecka;
- wykorzystując wiedzę teoretyczna, odpowiednio do sytuacji dziecka i rodziny dostrzegać i charakteryzować problemy oraz wybierać narzędzia diagnostyczne;
- w ramach pracy socjalnej z rodziną podejmować adekwatne interwencje,
- podejmować interwencje w sytuacji kryzysowej w rodzinie, grupie, instytucji i proponować adekwatne do sytuacji rozwiązania;
- sformułować plan pomocy oraz współpracować z rodziną w celu doskonalenie umiejętności wychowawczych.
W zakresie kompetencji społecznych / przejawia gotowość do:
- pogłębiania wiedzy teoretycznej, także o doświadczenia praktyczne;
- uczestnictwa w programach pracy z dziećmi, grupami, rodzinami, środowiskiem, a także do oceniania tych programów i uwzględniania w procesie ewaluacji opinii realizatorów, współuczestników i beneficjentów;
- nawiązania kontaktu z dziećmi, rodzinami, grupami, szczególnie potrzebującymi wsparcia i wspólnego działania w ich interesie;
- odpowiedzialnie przygotowywać się do zaplanowanej pracy;
- dostrzegania dylematów etycznych i stosowania zasad etyki zawodowej we wszystkich działaniach na rzecz dziecka i rodziny.
Kryteria oceniania
- obecność (dopuszczalna jest usprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach);
- pisemne opracowanie studium przypadku z wykorzystaniem poznanych na zajęciach metod.
Praktyki zawodowe
Praktyka pedagogiczna instytucjonalna (60 godzin)
Literatura
1. GUS, Pomoc społeczna i opieka nad dzieckiem i rodziną w 2023 roku, Warszawa 2024.
2. Krasiejko I., Asystentura rodziny w centrum usług społecznych, Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa 2022.
3. Krasiejko I., Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, MRPiPS, Warszawa 2016.
4. Krasiejko I, Realizacja asystentury rodziny oraz postulaty zmian w ustawie o wspieraniu rodziny – perspektywa asystentów rodziny, Praca Socjalna 2022, nr 1(37).
5. Poradnik asystenta rodziny, oprac. J. Janowska, ROPS Kraków.
6. PARP, Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego. Branża opieka zdrowotna i pomoc społeczna. Raport z 2 edycji badań, Warszawa 2023.
oraz :
1. Ustawa o pomocy społecznej
2. Ustawa o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej
3. Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
4. Wzór kwestionariusza rodzinnego wywiadu środowiskowego.
5. Standard świadczenia asysty rodzinnej w m.st. Warszawa
oraz pozostałe dokumenty ze strony:
https://wsparcie.um.warszawa.pl/-/standard-asysty-rodzinnej-w-m-st-warszawa
6. Procedury postępowania w przypadku objęcia rodziny wsparciem asystenta rodziny (przykłady).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: