MS2-Edukacja językowa 2300-N-MS2-PWCZ-EJ
Główne zagadnienia tworzące treść kursu: modele uczenia się języka, funkcje języka, kompetencje językowe i komunikacyjne.
Rozwój języka dziecka w aspekcie fonologicznym, semantycznym, syntaktycznym i morfologicznym.
Kształcenie językowe jako płaszczyzna integracji. Sposoby wyzwalania aktywności językowej dzieci.
Metody nauczania czytania i pisania. Sposoby opracowywania tekstów literackich (proza i poezja). Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci. Formy i sposoby konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych.
Narracja dziecięca. Pisanie i jego aspekty. Gramatyka w klasach początkowych.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
student zna tradycyjne i alternatywne metody nauki czytania i pisania
- zna zasady pracy z tekstem narracyjnym i poetyckim
- zna zasady i metody nauki gramatyki i ortografii w klasach I – III
- projektuje sytuacje edukacyjne rozwijające kompetencje językowe i komunikacyjne dzieci
- konstruuje scenariusze do zajęć zintegrowanych z wykorzystaniem treści językowych
- jest otwarty i tolerancyjny w ocenie wypowiedzi językowych dziecka w mowie i piśmie
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie prac pisemnych przygotowywanych indywidualnie i w grupach oraz referatów i projektów sytuacji edukacyjnych związanych z problematyką przedmiotu
Literatura
B. Bokus, Tworzenie opowiadań przez dzieci
G. W. Shugar, M. Smoczyńska (red.).Badania nad rozwojem języka dziecka
D. Klus- Stańska, M. Dagiel (red.), Edukacja polonistyczna na rozdrożach
W. Żuchowska, Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej
M. Żytko, Pisanie – żywy język dziecka
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: