MS1-Moduł specjalnościowy 1: Kultura audiowizualna-sztuka i media 2300-N-MS1-ARM
Podczas poszczególnych zajęć modułowych podejmowana będzie tematyka związana z szeroko rozumianą kulturą i sztuką. Studenci zapoznani zostaną z różnego typu aktywnościami artystycznymi, obecnymi w: sztuce dawnej i współczesnej, filmie, teatrze, kulturze i sztuce etnicznej, cyberkulturze. Analizie poddane zostaną główne problemy współczesnego społeczeństwa medialnego, oraz media, jako jednocześnie wytwór i kreator współczesnej kultury. Refleksji poddana zostanie także rola edukacji medialnej w kulturze audiowizualnej.
W skład modułu wchodzą następujące przedmioty:
1. Sztuka obrazu: historia i teoria
2. Film i teatr w kulturze
3. Edukacyjne aspekty sztuki współczesnej
4. Kultura i sztuka etniczna
5. Edukacja medialna w cyberkulturze
6. Warsztaty artystyczne
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Moduł realizuje następujące efekty uczenia się przewidziane programem:
Kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W04, K_W06, K_W07, K_W08, K_W10, K_U01, K_U02, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06,
Specjalnościowe: S4_W01, S4_W02 , S4_W03, S4_W04 , S4_W05, S4_W06, S4_W07, S4_W09, S4_U01, S4_U02, S4_U03, S4_U04, S4_U05, S4_U05, S4_U07, S4_U08, S4_U09, S4_K01, S4_K02, S4_K03, S4_K04, S4_K05, S4_K06, S4_K07
Szczegółowe efekty uczenia się uzyskiwane w ramach modułu:
w zakresie wiedzy / zna i rozumie:
1: edukacyjną funkcję kultury artystycznej (K_W01, K_W07)
2: podstawowe kierunki i style w architekturze i sztuce (K_W02, K_W08)
3: podstawową terminologię z zakresu historii sztuki i jej użyteczność w pedagogice (K_W01, K_W04)
4: artystów sztuki dawnej i współczesnej i ich powiązania z działalnością edukacyjną (K_W08, K_W10)
5: podstawową terminologię z zakresu wiedzy o filmie, wiedzy o teatrze i wiedzy o sztukach plastycznych oraz jej użyteczność w pedagogice (K_W01, K_W07)
6: podstawowe funkcje filmu i teatru w kulturze i edukacji (K_W06)
7: pojęcia kultura etniczna, sztuka ludowa oraz opisuje ich funkcję edukacyjną (K_W08)
8: podstawowe pojęcia z zakresu edukacji medialnej oraz jej rolę w kulturze i edukacji (K_W08)
9: zjawiska z obszaru cyberkultury, ich determinanty, przyczyny oraz skutki edukacyjne (K_W08)
W zakresie umiejętności / potrafi:
1. rozpoznawać dzieła sztuki i ich autorów (K_U02, K_U04)
2: rozpoznawać styl artystyczny w zakresie objętym programem zajęć (K_U02)
3: dokonywać interpretacji dzieł sztuki (K_U02, K_U07)
4: krytycznie oceniać dzieła sztuki dawnej i współczesnej, dostrzegając ich funkcję edukacyjną (K_U04, K_U07)
5: identyfikować podstawowe dzieła sztuki filmowej i teatralnej (K_U01, K_U06)
6: analizować film, spektakl, dzieła sztuki wizualnej jako zjawiska społeczne (K_U01, K_U04)
7: porównywać współczesne działania edukacyjne w różnych obszarach kulturowych (K_U02, K_U04)
8: łączyć komentarz artystyczny z głównymi problemami człowieka współczesnego, kultury współczesnej (K_U07, K_U08)
9: korzystać z poznanych technik artystycznych we własnej pracy warsztatowej (K_U05, K_U06)
10: obserwować różnorodne zjawiska społeczne z zakresu cyberkultury, wyszukiwać, gromadzić i przetwarzać informacje na ich temat odwołując się do różnych źródeł oraz formułować wynikające z nich problemy i proponować stosowne rozwiązania (K_U01)
W zakresie kompetencji społecznych / przejawia gotowość do:
1: krytycznego myślenia podczas zajęć teoretycznych i kreatywności w trakcie warsztatów artystycznych (K_K01)
2: zabierania głos w dyskusji, argumentuje własny punkt widzenia (K_K01, K_K06)
3: otwierania się na odmienność poglądów (K_K06)
4: dostrzegania wagi działań edukacyjnych w przestrzeni artystycznej
5: czynnie uczestniczyć w życiu kulturalnym (K_K02, K_K04)
6: wykazywania postawy otwartej i empatycznej (K_K05, K_K06)
7: wykazywania świadomości w zakresie roli sztuki w organizowaniu wspólnoty narodowej i ogólnoludzkiej (K_K03)
8: współpracy z ludźmi i instytucjami na rzecz rozwiązywania problemów i podejmowania działań z zakresu edukacji medialnej (K_K06)
Kryteria oceniania
Zaliczone wszystkie przedmioty wchodzące w skład modułu.
egzamin: esej: do wyboru jeden temat z zaproponowanych przez koordynatora/koordynatorkę tematów.
Praktyki zawodowe
nie uwzględniono
Literatura
N. Bourriaud, Estetyka relacyjna, MOCAK, Kraków 2012.
Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000, (red.) Grzegorz Borkowski, Adam Mazur, Monika Branicka, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2007.
A.C.Danto, Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Universitas, Kraków 2013.
I. Kowalczyk, Ciało i władza, Polska sztuka krytyczna lat 90. Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2002.
A. Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Wydawnictwo Stentor, Warszawa 2005
J.Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
E.H.Gombrich, O sztuce, Dom Wydawniczy Rebis, 2009.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: