MD - Warsztaty performatywne i drama 2300-N-MD-ART-WPR
: Program warsztatów składa się z dwóch bloków:
I. Drama:
Podstawą dramy edukacyjnej jest używanie roli w trakcie działań praktycznych, mających na celu rozpoznawanie oraz analizę trudnych problemów pedagogicznych. W trakcie zajęć studenci poznają teorię i praktykę dramy edukacyjnej. Warsztaty będą dotyczyły takich zagadnień jak:
1.Źródła i konteksty dramy edukacyjnej (psychologiczne, socjologiczne, antropologiczne).
2.Wybrane współczesne teorie dramy – P.Slade’a, B.Waya, G.Boltona, D.Heatcote, R.Courtneya.
3.Podstawowe cechy konstytutywne i struktura dramy.
4.Konstruowanie scenariusza zajęć z wykorzystaniem adekwatnych do podejmowanego tematu technik dramowych.
II. Performans:
1.Funkcjonowanie performansu w kulturze: performance społeczny, artystyczny, językowy, ludowy i popularny.
2.Sztuka performansu
3.Performans jako doświadczenie: relacja performer – widz. Performans jako źródło wiedzy.
4.Sposoby wykorzystania określonych kontekstów performatywnych w działaniach edukacyjnych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna źródła i teorię dramy z uwzględnieniem interdyscyplinarności metody
Student zna podstawowe komponenty metody dramy oraz zasady jej stosowania
Student charakteryzuje sztukę performansu i wyjaśnia znaczenie zwrotu performatywnego we współczesnej kulturze
Umiejetności:
Student poddaje krytycznej analizie podejmowane w dramie problemy oraz argumentuje poglądy z użyciem roli
Student stosuje techniki dramowe adekwatne do analizy podejmowanych problemów
Student opracowuje autorski projekt dramy w odniesieniu do wybranych problemów edukacyjnych
Student poddaje krytycznej analizie artystyczne projekty performatywne
Student projektuje i realizuje działania performatywne
Postawy
Student jest otwarty na analizę trudnych problemów współczesnego świata
Student jest gotowy do współpracy w zespole z poszanowaniem poglądów innych osób
Student wyraża swoje stanowisko i podaje argumenty na jego obronę, z zachowaniem szacunku i otwartości wobec innych stanowisk
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach oraz zaprojektowanie warsztatu edukacyjnego z wykorzystaniem dramy lub performansu.
Literatura
Pankowska K. Edukacja przez dramę, Warszawa 1997
Pankowska K. Pedagogika dramy. Teoria i praktyka, Warszawa 2000
Pankowska K. Drama – konteksty teoretyczne, Warszawa 2013
Way B. Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży (dowolne z trzech wydań)
Carlson M. Performans, Warszawa 2015
Taylor D. Performans, Kraków 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: