MD-Moduł metodyczny 2300-N-MD-ART
Podczas projektowania modułu przyjęte zostało założenie, że fundamentem kompetencji metodycznych są: umiejętność wykorzystania wiedzy ogólnej na temat uwarunkowań procesu nauczania i uczenia się podczas projektowania zajęć z danego obszaru tematycznego oraz sprawność osiągania założonych celów w warunkach interakcji społecznej. Na bazie tych umiejętności kształtowany jest warsztat metodyczny, dzięki któremu student może efektywne osiągać cele z zakresu edukacji artystycznej i medialnej.
Na moduł składają się następujące przedmioty:
1. Współczesne koncepcje i metody edukacji artystycznej
2. Metodyka zajęć plastycznych
3. Metodyka nauczania zdalnego
4. Nowe technologie w projektach edukacyjnych
5. Warsztaty plastyczne
6. Warsztaty performatywne i drama
7. Praktyka w instytucjach artystycznych i medialnych – 60 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali i w terenie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Moduł realizuje następujące efekty uczenia się przewidziane programem:
kierunkowe: K_W04, K_W07, K_U02, K_U04, K_U05, K_U06, K_U10, K_K01, K_02, K_04, K_05, K_K06
specjalnościowe: S4_W01, S4_W03, S4_W05, S4_W06, S4_W07, S4_U01, S4_U03, S4_U04, S4_U05, S4_U06, S4_U07, S4_U08, S4_U09, S4_K01, S4_K02, S4_K03, S4_K05, S4_K06, S4_K07
Szczegółowe efekty uczenia się uzyskiwane w ramach modułu
w zakresie wiedzy / zna i rozumie:
1. podstawowe założenia pedagogiki twórczości artystycznej (K_W04)
2. współczesne metody edukacji artystycznej (K_W07)
3. prawidłowości oraz uwarunkowania procesu uczenia się i nauczania charakterystyczne dla kształcenia zdalnego (K_W07)
4. przebieg procesu nauczania i uczenie się z wykorzystaniem metody projektu oraz wymienia zasady zawierania kontraktu (K_W07)
W zakresie umiejętności / potrafi:
1. projektować działania edukacyjne w przestrzeni artystycznej (K_U02)
2. opracowuje działania edukacyjno-artystyczne dostosowane do potrzeb różnych grup społecznych i wiekowych (K_U02, K_U04)
3. korzystać z różnych technik działań artystycznych podczas warsztatów plastycznych (K_U05)
4.organizować pracę w grupie oraz rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej (K_U10)
5. organizować działania edukacyjne w przestrzeniach artystycznych podczas praktyk studenckich (K_U05, K_U10)
6. korzystać z różnych mediów oraz wybranych technik multimedialnych, w tym platform edukacyjnych, w działalności zawodowej (K_U06)
W zakresie kompetencji społecznych / przejawia gotowość do:
1. kierowania się zasadami etycznymi (K_K05)
2. dostrzegania wagi działań edukacyjnych w przestrzeni artystycznej (K_K02, K_K04)
3. bycia osobom kreatywną (K_K01)
4. respektowania wiedzy i doświadczenia innych podmiotów procesu edukacyjnego (K_K06)
5. identyfikowania swojej wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania nowych mediów, co przekłada się na potrzebę permanentnego rozwoju osobistego i zawodowego (K_K06)
Kryteria oceniania
Wymagane zaliczenie wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu.
W ramach egzaminu modułowego student/ka przygotowuje opis projektu działań edukacyjnych w polu kultury i sztuki. Projekt ma rozwijać wybrane zagadnienie z obszaru edukacji artystycznej i medialnej.
Kryteria oceny dotyczą poprawności opracowanego projektu (aspekty merytoryczne - treści, metodyczne - cele, proces, metoda, forma organizacyjna i techniczne - środki). Wytyczne przygotowania opisu projektu zostaną grupie udostępnione z wyprzedzeniem przez koordynatora/kę modułu.
Praktyki zawodowe
Praktyka w instytucjach artystycznych i medialnych – 60 godzin
Literatura
- Projektowanie sytuacji twórczych - designing creative situations, Janusz Byszewski, Maria Parczewska, wyd. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórczej : Instytut Kultury Polskiej. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2004.
- Poradnik metodyczny Edukacja kulturowa, red. Karolina Sikorska, Centrum Kultury „Zamek”, Poznań 2016.
- Edukacja kulturowa. Poręcznik, red. R. Koschany, A. Skórzyńska, Centrum Kultury „Zamek”, Poznań 2014.
- Z teorii i praktyki edukacji artystycznej: w kręgu przyjaciół, (red.) W. Limont, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2005.
- Nęcka Edward (red.), Trening kreatywności., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2012
- Szmidt Krzysztof J., Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych., Wydawnictwo Helion 2013
- D. Kolb, Experiential learning, Prentice Hall, New Jersey 1984.
- Kotarba-Kańczugowska M., Praca metodą projektu, Ośrodek Rozwoju Edukacji, https://www.ore.edu.pl
- Kościelecki S. "Współczesna koncepcja wychowania plastycznego"
- Lewicka J. "Sto technik plastycznych"
- Zieliński A. "O widzeniu artystycznym"
- Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych, Fundacja Nowoczesna Polska 2014, http://cyfrowaprzyszlosc.pl/publikacje/
Migdałek J., Stolińska A. (red.), Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela - nowe wyzwania edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków
- Słomczyński M., Sidor D. Niepowodzenia edukacyjne w kształceniu zdalnym, E-mentor nr 5 (47) / 2012.
- Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki., PWN, Warszawa 2008.
- Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł, procesów, Toruń 2002.
- Siemieniecki B., Pedagogika medialna, Podręcznik akademicki, t2., Warszawa 2007.
- Taposcott D., "Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat”, WAiP, 2010
- Zając M., Dydaktyczne aspekty tworzenia kursów online, e-Mentor, kwiecień 2004.
- Zając M., Zawisza W., O potrzebie określenia kompetencji nauczycieli podejmujących kształcenie online, E-mentor, luty 2006.
- Hojnacki L., Pokolenie m-learningu - nowe wyzwanie dla szkoły, E-mentor nr 1 (13) / 2006.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: