MD/KP-Moduł dydaktyczny 2300-N-MD/KP
Fundamentem kompetencji dydaktycznych są:
- umiejętność wykorzystania wiedzy na temat uwarunkowań procesu nauczania i uczenia się podczas projektowania edukacyjnego oraz
- sprawność osiągania założonych celów w warunkach interakcji społecznej.
Na bazie tych umiejętności kształtowany jest warsztat metodyczny, który pozwala zaplanować oraz efektywne przeprowadzić zajęcia z określonego przedmiotu.
Na kompetencje nauczycieli, którzy mają odegrać kluczową rolę w społeczeństwie wiedzy, składają się predyspozycje:
- intelektualne umożliwiające trafne spostrzeganie i obserwowanie rzeczywistości;
- interpretacyjne będące sumą wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej, metodyk szczegółowych umożliwiających obserwację i właściwą ocenę sytuacji edukacyjnych;
- wykonawczo-komunikacyjne umożliwiające realizację zamierzonych celów dydaktycznych oraz
- autokreacyjne, których tworzywem jest refleksja dydaktyczna, a efektem rozwój i samodoskonalenie się w realizacji roli społeczno-zawodowej nauczyciela.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:
- opisuje strukturę dydaktyki i etapy projektowania edukacyjnego.
- przedstawia taksonomię celów kształcenia i wyjaśnia na czym polega operacjonalizacja celów kształcenia.
- wyjaśnia uwarunkowania przebiegu procesu kształcenia.
- wymienia wady i zalety wybranych metod nauczania.
- wymienia zasady efektywnej komunikacji i dostrzega związek między sprawną komunikacją a efektami kształcenia.
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:
- potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych;
- rozwija profesjonalne umiejętności nauczycielskie;
- dostosowuje wybór procesu dydaktycznego do celów i treści kształcenia;
- dokonuje wyboru metod, form i środków dydaktycznych zgodnego z celami dydaktycznymi.
Efekty kształcenia w zakresie postaw (kompetencji społecznych):
- dokonuje krytycznej analizy przebiegu procesu kształcenia (refleksja dydaktyczna).
- analizuje sygnały werbalne i niewerbalne przychodzących od uczniów w trakcie realizacji procesu nauczania‐uczenia się.
- ocenia sytuacje dydaktyczne w celu doskonalenia własnego warsztatu nauczycielskiego.
Kryteria oceniania
Zaliczenia poszczególnych przedmiotów.
Egzamin pisemny na ocenę. Z trzech tematów należy wybrać jeden. Wszystkie tematy mają charakter problemowy. Forma egzaminu mini-esej. Sprawdzają efekty kształcenia dotyczące zakresu wiedzy, umiejętności wykorzystania przyswojonej wiedzy i stopień opanowania kompetencji społecznych.
Literatura
Realizowana w ramach przedmiotów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: