MD-Moduł dydaktyczny 2300-N-MD
Moduł obejmuje następujące kręgi zagadnień: a) dydaktyka ogólna jako subdyscyplina pedagogiczna, jej struktura i podstawowe pojęcia, orientacje dydaktyczne, węzłowe teorie dydaktyczne, elementy nauczycielskiego instrumentarium dydaktycznego: projektowanie dydaktyczne, zagadnienia związane bezpośrednio z realizacją procesu kształcenia uczniów wraz z jego szkolnymi uwarunkowaniami oraz analiza nauczycielskich doświadczeń; b) metodyka działalności pedagogicznej szkolnego pedagoga; c) analiza praktyk. Taki układ modułu zorientowany jest na możliwie ścisłe powiązanie elementów warstwy teoretycznej dydaktyki ogólnej z elementami należącymi do jej warstwy praktycznej (dydaktyczny warsztat pracy nauczyciela) uzupełnionymi o elementy warsztatu pedagoga szkolnego. Moduł zorientowany jest również na rozwijanie u przyszłych pedagogów zespołu dyspozycji określanych mianem refleksyjnego praktyka.
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Zna zarys historii i strukturę dydaktyki jako subdyscypliny pedagogicznej i jej podstawowe pojęcia.
2. Zna kulturowo-ewolucyjne uwarunkowania szkolnej edukacji i ich konsekwencje.
3. Zna przesłanki, założenia i konsekwencje orientacji dydaktycznych.
4. Zna przesłanki, założenia i konsekwencje klasycznych stanowisk dydaktycznych.
5. Zna i rozumie dylematy związane ze szkolną edukacją oraz reformami edukacji.
6. Zna składniki projektowania dydaktycznego i rozumie ich znaczenie.
7. Zna uwarunkowania efektywności kształcenia i wychowania w szkole.
8. Zna i rozumie dylematy związane z kierowaniem klasą szkolną, stylami nauczania i utrzymywaniem dyscypliny w klasie szkolnej.
9. Zna i rozumie przesłanki i konsekwencje idei nauczyciela jako refleksyjnego praktyka.
10. Zna zasady projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych.
11. Zna i rozumie specyfikę pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Potrafi konfrontować stanowiska dydaktyczne w świetle kryteriów wywodzących się z orientacji dydaktycznych.
2. Potrafi wskazać kategorie efektów kształcenia związane z poszczególnymi orientacjami dydaktycznymi.
3. Potrafi scharakteryzować i oceniać style nauczania.
4. Potrafi analizować dylematy związane ze szkolną edukacją.
5. Potrafi analizować i oceniać cele i kierunki reform edukacyjnych.
6. Potrafi tworzyć projekty dydaktyczne.
7. Potrafi analizować różne jakościowo wyniki kształcenia oraz wiążące je zależności.
8. Potrafi analizować i interpretować doświadczenia praktyczne.
9. Potrafi skonstruować narzędzie diagnostyczne i przeprowadzić badanie.
POSTAWY SPOŁECZNE
1. Przejawia zainteresowanie problematyką szkolnej edukacji i związanymi z nią dylematami.
2. Aktywnie i twórczo analizuje projekty dydaktyczne oraz diagnozuje sytuacje dydaktyczne i wychowawcze.
3. Samodzielnie poszerza wiedzę z zakresu szkolnej edukacji.
4. Aktywnie uczestniczy w wymianach poglądów na temat szkolnej edukacji.
5. Aktywnie uczestniczy w dyskusjach dotyczących reform oświatowych.
6. Interesuje się problemami edukacyjnymi uczniów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: