Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dzieci 2300-N-FAK-PW-ROZ
Główne zagadnienia tworzące treść kursu: Umiejętności kluczowe w komunikacji: mówienie/słuchanie, czytanie i pisanie. Początki edukacji literackiej – tekst na zajęciach wczesnej edukacji. Tekstocentryzm jako jedno z kluczowych założeń podstawy programowej. Dwa rodzaje czytania, typy tekstów. Działania z tekstem i wokół niego, metody pracy z tekstem literackim, popularnonaukowym, publicystycznym, użytkowym, ikonicznym. Ocena umiejętności odbioru tekstów. Tradycyjny i współczesny kanon lektur szkolnych. Sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych małych dzieci. Cechy dobrej książki dla dzieci, przegląd propozycji, projektowanie listy lektur. Uwarunkowania rozwoju umiejętności tworzenia i zapisywania tekstów należących do różnych form gatunkowych. Wprowadzenie i doskonalenie redagowania deskryptywnych i użytkowych form wypowiedzi pisemnych. Tekst argumentacyjny w pierwszych klasach szkoły podstawowej. Poezjowanie z dziećmi – jak inspirować poetycką twórczość. Metody rozwijania umiejętności mówienia i słuchania.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
- zna podstawowe założenia dotyczące pracy na zajęciach edukacji językowej,
- potrafi przedstawić wybrane metody rozwijania umiejętności odbioru i tworzenia tekstów,
- zna zasady pracy z tekstami różnego typu (literackimi, nieliterackimi, ikonicznymi),
- potrafi wskazać cechy dobrej książki dla dzieci oraz skonstruować zestaw propozycji lekturowych dla wybranej grupy wiekowej,
- projektuje sytuacje edukacyjne rozwijające kompetencje językowe i komunikacyjne dzieci,
- konstruuje scenariusze do zajęć zintegrowanych z wykorzystaniem treści językowych.
Kryteria oceniania
Program powinien:
- obejmować 3-5 dni zajęć pracy z wybraną grupą (3 p.),
- być zgodny z podstawą programową (3 p.),
- dotyczyć rozwijania jednej z umiejętności kluczowych w zakresie edukacji językowej (mówienie, czytanie, pisanie) w odniesieniu do pozostałych umiejętności (3 p.),
- zawierać elementy poszczególnych edukacji: matematycznej, przyrodniczej, artystycznej, muzycznej, fizycznej (3 p.),
- mieć jasno określone cele/osiągnięcia uczniów (3 p.),
- zawierać opis aktywności realizowanych w ciągu każdego dnia, metod i form pracy, potrzebnych środków dydaktycznych, sposobu oceniania osiągnięć uczniów i ewaluacji skuteczności działań (12 p.),
- być oryginalny, oparty na współczesnych tekstach dla dzieci (3 p.).
Łącznie: 30 punktów
Zaliczenie programu (konspektu) cyklu zajęć zintegrowanych dotyczących rozwijania jednej z kluczowych umiejętności z zakresu edukacji językowej (mówienie, czytanie, pisanie).
Literatura
Cieślikowski J., Wielka zabawa, Wrocław 1985.
Dagiel M., Pozwólmy dzieciom bawić się słowami, Warszawa 2011.
Dąbrowski M., (Za) trudne, bo trzeba myśleć?, Warszawa 2013.
Murawska B., Pozwólmy dzieciom czytać, Warszawa 2011.
Wiatrak E., Pozwólmy dzieciom uczyć się, Warszawa 2013.
Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.
Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006.
Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: