Lekcja poza szkołą 2300-N-FAK-ASK2
W ramach zajęć studenci zapoznają się z różnymi możliwościami przeprowadzenia zajęć lekcyjnych z uczniami poza terenem szkoły. Będą brali udział w tworzeniu konspektu lekcji muzealnej.
Poprzez doświadczenie praktyczne prowadzącego zajęcia, dowiedzą się jak wygląda praca osoby, która przeprowadza takie zajęcia. Dowiedzą się jakie problemy może napotkać osoba pracująca z uczniami, która jednocześnie nie jest nauczycielem tej grupy dzieci lub młodzieży.
Studenci odwiedzą wybrane instytucje (Zamek Królewski w Warszawie, Ogród Zoologiczny w Warszawie) oraz miejsca ogólnodostępne (Łazienki Królewskie, Cmentarz Powązkowski).
W czasie zajęć zostanie poruszony problem radzenia sobie ze stresem i tremą. Student dowie się jakie są różnice w pracy z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi oraz emerytami. Dowie się również jakie są zasady w pracy z osobami z różnego rodzajami niepełnosprawności.
Student dowie się w jaki sposób radzić sobie z konfliktem w grupie. W jaki sposób zachęcać odbiorców do aktywnego uczestnictwa w zajęciach. W jaki sposób włączyć w prowadzone zajęcia opiekunów danej grupy, itp.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna podstawowe pojęcia z lekcji muzealnych i lekcji w terenie.
Zna podstawowe metody pracy podczas lekcji poza szkołą.
Zna techniki pracy z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi i potrafi je zastosować.
Umiejętności:
Potrafi napisać scenariusz lekcji poza szkołą.
Potrafi przeprowadzić lekcję poza szkołą.
Potrafi stosować różne techniki pracy w zależności od uczestników.
Kompetencje społeczne:
Ma świadomość swoich umiejętności i wie jakie ma braki.
Potrafi podczas zajęć przyjmować różne role w celu wczucia się w sytuacje innych osób.
Ma świadomość znaczenia lekcji poza szkołą w kształtowaniu postaw.
Kryteria oceniania
Czynny udział w zajęciach. Oceniane zostanie zaangażowanie i pomysłowość studenta w przygotowaniu lekcji poza szkołą. Zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach oraz przeprowadzonych zajęciach.
Literatura
Sorkowska-Cieślak K. (2016). Lekcje muzealne – forma alternatywnej edukacji. „Państwo i Społeczeństwo”, nr 2.
Mallek A. (2015) Pedagogika muzealna. Cele, idea, kierunek rozwoju i zastosowanie w praktyce na przykładzie lekcji muzealnej w polskim muzeum historycznym. „Problemy wczesnej edukacji”, nr 1.
Strony internetowe muzeów, instytucji kultury, ogrodów zoologicznych i botanicznych z ofertą lekcji muzealnych itp.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: