Wstęp do programowania dla nauczycieli 2300-N-F-PROG-KINT
Plan zajęć
Dział I: Algorytmy, schematy blokowe i drzewa decyzyjne
1. Co to jest algorytm? Cechy dobrych algorytmów, etapy ich tworzenia, instrukcje sterujące w algorytmach.
2. Czym są schematy blokowe? Przykłady, konwencja tworzenia, ćwiczenia.
3. Drzewa decyzyjne: przykłady, konwencja tworzenia.
Dział II: Języki programowania i podstawy języka Python
1. Czym jest program?
2. Języki programowania: składnia i semantyka, paradygmaty.
3. Podstawy Pythona: proces instalacji, praca z liczbami, ciągami znaków, zmiennymi i podstawowymi funkcjami.
Dział III: Polecenia kontroli przepływu programu (if, while, for)
1. Podstawowe pętle w języku Python: if, while i for.
2. Pierwsze pełne programy z wykorzystaniem poznanych funkcji.
Dział IV: Programowanie w przedszkolu
1. Podstawy kodowania wprowadzającego do nauki programowania.
2. Materiały, scenariusze zajęć, rozmowy z ekspertami w zakresie wprowadzania elementów programowania w przedszkolu.
Dział V: Programowanie w szkole
1. Przykładowe narzędzia do programowania w szkole: Scratch, CodeCombat, code.org
2. Scratch: Tworzenie podstawowych programów.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci po tym kursie:
1. W zakresie wiedzy:
- Definiują programowanie własnymi słowami;
- Wyjaśniają, czym są oraz znają zasady tworzenia algorytmów, drzew decyzyjnych i schematów blokowych;
- Wymieniają rodzaje języków programowania;
- Opisują strukturę języka Python, wymieniają podstawowe polecenia w tym języku;
2. W zakresie umiejętności:
- Tworzą proste algorytmy, drzewa decyzyjne i schematy blokowe;
- Tworzą proste programy w języku Python;
- Tworzą proste programy w Scratchu;
- Rozwiązują napotkane problemy samodzielnie i/lub zespołowo;
- Potrafią zaplanować lekcję programowania dla uczniów.
3. W zakresie kompetencji społecznych:
- Aktywnie uczestniczą w zajęciach prowadzonych online;
- Rozwiązują zespołowo napotkane w trakcie kursu problemy.
Kryteria oceniania
W ramach kursu studenci indywidualnie przystępują do quizów online sprawdzających wiedzę oraz wykonują i przesyłają zadania otwarte do oceny przez prowadzącego.
Warunkiem zaliczenia jest:
1. Wykonanie wszystkich zadań podczas trwania kursu – 60% oceny końcowej, w tym:
a. 20% stanowi ocena na bazie sumy punktów uzyskanych we wszystkich quizach online;
b. 40% stanowią oceny za 4 zadania otwarte (4 x 10%);
2. Zaliczenie testu z wiedzy teoretycznej pod koniec kursu (w realu) - 40% oceny końcowej.
Warunkiem przystąpienia do testu pod koniec kursu jest uzyskanie minimum oceny 3.0 w quizach oraz wszystkich zadaniach otwartych (wszystkie trzeba zaliczyć). W teście końcowym znajdą się zarówno pytania o teorię, jak i zadania wymagające wiedzy praktycznej.
Szczegółowe informacje dotyczące kryteriów oceny poszczególnych zadań, sposobu wyliczania średniej końcowej i oceny końcowej znajdą się w materiałach kursu na platformie.
Literatura
Brak obowiązkowej. Będzie podana literatura polecana.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: